Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6361
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorShamne, Anzhelika-
dc.contributor.authorШамне, Анжеліка Володимирівна-
dc.date.accessioned2020-02-04T13:44:37Z-
dc.date.available2020-02-04T13:44:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationShamne A. Variable-Typology Mapping of Psychosocial Development in Adolescence / A. Shamne // Наука і освіта. - 2017. - №7. - С.89-93.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6361-
dc.description.abstractThe paper, based on the methodology of the factor and variable patterns analyses, deals with a typological map of individual forms of development in adolescence. Personal (motivation, value orientations, communicative options), subjective (autonomy, self-regulation, locus of control) and social behavioral (styles, forms, strategies of functionality and social activity) characteristics of teenagers are used as the criteria of typification. The sample was formed by university students (N = 460, 34% males). Four types of the psychosocial development were identified (harmonious, subjectively-dominant, depending adaptive and disintegrated). The constructive development in adolescence is represented by the “harmonious” type. It has the following characteristics: a balance between the individual and the social in the structure of development, productive solving of age-specific problems and efficiency of functioning (psychosocial integration). The non-constructive (unproductive) model is represented by the types focusing on the hyper-social (“depending adaptive” type) or hypo-social (“subjectively-dominant type”) mindsets. The representatives of the depending adaptive type are dependent on other people and circumstances, and the adolescents of the subjectively-dominant type can be marked by the reduced social interest and desire to dominate. Проблема співвідношення вікових та індивідуальних закономірностей розвитку залишається однією з найбільш практично значущих і, водночас, – найменш емпірично досліджених у сучасній психології. Шляхи її розв’язання концентруються на спробах поєднання двох аспектів онтогенезу – віково-генетичного (психологія розвитку) і диференційно-психологічного (диференційна психологія). В основу дослідження покладено ідеї типологічного (варіативно-паттернового підходу) підходу до розвитку особистості (П. Балтес, Г. Бурменська, Дж. Ловінгер, Д. Магнуссон та ін.). У статті представлено результати теоретичного та емпіричного дослідження варіативно-типологічних форм нормативного розвитку особистості. У якості критеріїв типізації було використано особистісні (мотивація, ціннісні орієнтації, спрямованість, комунікативні властивості), суб’єктні (автономність, саморегуляція, локус контролю) і соціально-поведінкові (стилі, форми, стратегії соціального функціонування і соціальної активності) характеристики. Вибірку склали 460 студентів 1-3 курсів (17-22 рр.) ВНЗ (34% чоловічої статі). В основу інтерпретації результатів було покладено положення про факторизацію даних як шлях реалізації паттернового підходу. Статистична обробка результатів діагностики здійснювалася із застосуванням факторного аналізу. Змістові і статистичні переваги мала чотирьохфакторна модель (49,96% дисперсії даних). На основі методології факторного і варіативнопаттернового аналізу окреслено типологічну картину індивідуальних форм розвитку у юнацькому віці. Визначено чотири типи (паттерни) психосоціального розвитку («гармонійний», «суб’єктно-домінантний», «залежноадаптивний», «дезінтегрований»), описано їх психологічні особливості, феноменологічну картину та проблемні зони, які потребують корекції. Для представників «гармонійного» типу основним змістом розвитку є самоактуалізація, інтегрованість у соціум, цілеспрямована життєва активність; для «суб’єкно-домінантного» – самореалізація, прагнення до переваги над іншими, спрямованість на справу, домінантність у стосунках; для «залежноадаптивного» – орієнтація на пристосування до інших (групи), залежність, спрямованість на взаємодію; для «дезінтегрованого» типу – дезадаптивність, проблеми з автономною поведінкою, спрямованість «проти людей», психосоціальна криза. Виявлено типи диференційовано за параметром конструктивності (тип «гармонійний»), неконструктивності (типи «суб’єктно-домінантний», «залежно-адаптивний») і деструктивності (тип «дезінтегрований»). Останній демонструє найбільш несприятливий варіант психосоціального розвитку (залежність від зовнішніх обставин, групи, власних комплексів та невротичних переживань). Наявність проблемних зон і деформацій розвитку особистості у представників «суб’єктно-домінантного», «залежно-адаптивного» і особливо «дезінтегрованого» типів потребує цілеспрямованої психопрофілактики (корекції) з урахуванням як вікових, так і індивідуальних особливостей молоді.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectpsychological social developmentuk
dc.subjectthe type of developmentuk
dc.subjectadolescenceuk
dc.subjectindividualizationuk
dc.subjectpersonalityuk
dc.subjecttypification criteriauk
dc.subjectpreventionuk
dc.subjectпсихосоціальний розвитокuk
dc.subjectтип розвиткуuk
dc.subjectюнацький вікuk
dc.subjectіндивідуалізаціяuk
dc.subjectособистістьuk
dc.subjectкритерії типізаціїuk
dc.subjectпрофілактикаuk
dc.titleVariable-Typology Mapping of Psychosocial Development in Adolescenceuk
dc.title.alternativeВаріативно-типологічна картина психосоціального розвитку в юнацькому віціuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shamne.pdf576.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.