Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6350
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTsybuliak, Natalia-
dc.contributor.authorЦибуляк, Наталя Юріївна-
dc.date.accessioned2020-02-04T12:17:07Z-
dc.date.available2020-02-04T12:17:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationTsybuliak N. Types of Professional Observation Skills of Future Preschool Teachers / N. Tsybuliak // Наука і освіта. - 2017. - №7. - С.16-21uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6350-
dc.description.abstracthe paper presents the results of theoretical and empirical study of future preschool teachers’ professional observation skills. The latter are considered as the basis for understanding children’s personal characteristics, which makes them particularly important among the professional qualities of a preschool teacher. The following methods were applied: theoretical (analysis, synthesis, generalisation of scientific literature); empirical (observation, questioning, testing); statistical (comparative and correlation analysis); interpretative (analysis, synthesis, systematisation of the data obtained). 234 third- and fourth-year students majoring in preschool education (6.010101) became participants of the study. Professional observation skills are considered as a professionally important quality, which involves fixation and interpretation of significant, typical and even barely noticeable external demonstrations of educational process participants’ personal characteristics. It has the following functions: research, organisational, motivative, prognostic, controlling, regulatory or correctional. Professional observation skills are characterised by the following structural components: motivational and target-oriented, cognitive, operational. The data obtained have made it possible to distinguish and characterise the types of future preschool teachers’ professional observation skills (perceptive, standard, potential, and superficial). It has been found that most of the students under study have the potential type, which is manifested in their desire and ability to notice personal characteristics of children, parents and colleagues. However, they make mistakes in interpretation of these demonstrations. These peculiarities indicate the need and opportunity for purposeful development of professional observation skills at the stage of future preschool teachers’ preparation for future work. Основою пізнання та розуміння індивідуальних особливостей дітей виступає професійна спостережливість вихователів дошкільних навчальних закладів. Тільки спостережливі педагоги здатні до гуманізації та індивідуалізації освітнього процесу, їхня діяльність характеризується успішністю, ефективністю та результативністю. Тому одним із завдань фахової підготовки компетентних вихователів має бути розвиток їхньої професійної спостережливості. Для цього важливо визначити та характеризувати її типи. Для досягнення мети та розв’язання поставлених завдань було використання комплексу методів: теоретичних (аналіз, синтез, узагальнення наукової літератури з проблеми дослідження); емпіричних (спостереження, опитування та тестування); статистичних (порівняльний та кореляційний аналіз); інтерпретаційних (аналіз, синтез, систематизація отриманих даних). Учасниками експерименту стали 234 студенти III і IV років навчання напряму підготовки 6.010101 «Дошкільна освіта». Професійну спостережливість варто розглядати як професійно важливу якість майбутніх вихователів, сутність яка полягає у фіксації та інтерпретації суттєвих, характерних і навіть малопомітних зовнішніх проявів індивідуальних особливостей суб’єктів освітнього процесу дошкільних навчальних закладів (дітей, батьків, педагогів). Її функціями є: дослідницька, організаторська, стимулювальна, прогностична, контрольна, регулювальна та коригувальна. Структурними компонентами професійної спостережливості майбутніх педагогів і критеріями її визначення є: мотиваційно-цільовий (критерій – сформованість професійні мотивів і цілей її прояву), когнітивний (критерій – розвиненість пізнавальних процесів) і операційний (критерій – сфор-мованість необхідних і достатніх способів дій). Отримані експериментальні дані дали можливість уперше визначити та схарактеризувати типи професійної спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів (проникливий, нормативний, потенційний та поверховий). Встановлено, що у студентів домінує потенційний тип, який проявляється у їхньому прагненні та можливості помічати індивідуальні особливості дітей (батьків, колег). Але майбутніх педагоги при цьому допускають помилки в процесі інтерпретації цих проявів. Це зумовлено недостатньою сформованістю здатності до визначення необхідних і достатніх розпізнавальних зовнішніх проявів особистості, їх диференціації, порівняння та інтерпретації. Ці особливості прояву професійної спостережливості майбутніх фахівців вказують на необхідність і можливість її цілеспрямованого розвитку на етапі фахової підготовки.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectprofessional observation skillsuk
dc.subjectprofessionally important qualityuk
dc.subjectpreschool teacheruk
dc.subjectпрофесійна спостережливістьuk
dc.subjectпрофесійно важлива якістьuk
dc.subjectвихователь дошкільних навчальних закладівuk
dc.titleTypes of Professional Observation Skills of Future Preschool Teachersuk
dc.title.alternativeТипи професійної спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладівuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsybuliak.pdf610.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.