Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6282
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСухенко, Яна-
dc.contributor.authorSukhenko, Yana-
dc.date.accessioned2020-01-30T14:31:02Z-
dc.date.available2020-01-30T14:31:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationСухенко Я. Психологічний час як детермінанта індивідуальної освітньої траєкторії особистості / Я. Сухенко // Наука і освіта. - 2018. - №5-6. - С.102-108.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6282-
dc.description.abstractУ статті досліджуються особливості психофізіологічної детермінації індивідуальної освітньої траєкторії особистості. В якості незалежної змінної виступають часові властивості психіки (τ-тип, якість ходу власного годинника, фази великого біологічного циклу, орієнтація особистості в часі), залежної – загальні здібності, мотиви, стильові особливості навчальної діяльності як референти індивідуальної освітньої траєкторії особистості. Встановлено, що τ-тип особистості впливає на особливості розвитку загальних здібностей – технічного інтелекту, уважності, а також на готовність до переживання ситуацій невизначе- ності в ситуаціях навчання; орієнтація особистості в часі пов’язана з рівнем розвитку загального, вербально- го інтелекту, з проявом стилю діяльності; якість ходу власного годинника людини є передумовою розвитку її загальних здібностей (загального, вербального, технічного інтелекту), формування домінуючого стилю діяль- ності та імпліцитних уявлень про інтелект як властивість, яка змінюється, «нарощується» та збагачується під час навчання. The article deals with the psychological time as the determinant of the individual educational path of a personality. An independent variable is the temporal properties of the psyche (τ-type, the quality of the course of the biological clock, the phase of the big biological cycle, the orientation of the person in time), dependent –general abilities, motives, stylistic features of the educational activity as referents of the individual educational path. Psychodiagnostics was carried out according to the method of determining the individual unit time of personality (B. Tsukanov), a short selection test (E. Vanderlik, adaptation of V. Buzina), a questionnaire for identifying the implicit goals of the educational process (K. Dvek, adaptation of T. Kornilova, S. Smirnov), a questionnaire for determining the type of motivation for educational activity (R. Valerand, T. Gordeeva's adaptation), a questionnaire on educational activities styles (P. Honey, A. Memford, A. Ishkova, N. Miloradova's adaptation), a questionnaire compiled on the basis of P. Lushyn’s types of realization of individual training principle by a personality. It has been found that τ-type of a person affects the peculiarities of the development of general abilities – technical intelligence, attentiveness, and willingness to experience situations of uncertainty in learning. Personality orientation in time correlates with the level of the maturity of general, verbal intelligence, and the manifestation of the activity style. The quality of a person’s biological clock is a prerequisite for the development of his/her general abilities (general, verbal, technical intelligence), the formation of the dominant style of activity, and the implicit ideas of the intellect as a property that changes, and gets enriched while studying. The correlation relationship between the phases (quarters) of the big biological cycle and the individual educational path is confirmed only at the level of the tendency. The obtained results confirm the hypothesis about the psycho-physiological determination of the individual educational path and encourage the study of personal factors at the next stage of the research work.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectіндивідуальна освітня траєкторіяuk
dc.subjectтип індивідаuk
dc.subjectвеликий біологічний циклuk
dc.subjectхороший годинникuk
dc.subjectакадемічна мотиваціяuk
dc.subjectімпліцитні теорії навчанняuk
dc.subjectстиль діяльностіuk
dc.subjectindividual educational pathuk
dc.subjecttype of individualuk
dc.subjectbig biological cycleuk
dc.subjectacademic motivationuk
dc.subjectimplicit theory of learninguk
dc.subjectstyle of activityuk
dc.titleПсихологічний час як детермінанта індивідуальної освітньої траєкторії особистостіuk
dc.title.alternativePsychological time as a determinant of individual educational pathuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sukhenko.pdf990.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.