Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6205
Title: Психологічні особливості вибору копінгстратегій в юнацькому віці
Other Titles: Psychological peculiarities of selecting coping-strategies in preadult age
Authors: Сінєльнікова, Тетяна Вячеславівна
Sinelnikova, Tatyana Vyacheslavovna
Keywords: копінг-стратегії
копінг-превенція
психологічні особливості вибору
юнацький вік
психологические особенности выбора
coping-strategies
coping-prevention
psychological peculiarities of selecting
preadult age
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Сінєльнікова Т. В. Психологічні особливості вибору копінгстратегій в юнацькому віці / Т. В. Сінєльнікова // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2015. – № 3. – С. 101-106.
Abstract: Стаття присвячена проблемі вибору копінг-стратегій в юнацькому віці. Це питання є дуже актуальним в наш неспокійний час, що вимагає від особистості оволодіння стратегіями розв’язання проблемних, кризових, а підчас, й екстремальних ситуацій. Гострою є проблема навчання єфективним способам виходу зі складних життєвих ситуацій сучасних юнаків та дівчат. Адже саме в юнацькому віці проблеми морального, екзистен-ційного, професійного змісту, розвиток рефлексії суттєво впливають на виникнення, перебіг та переживання особистістю складних стресових ситуацій. У публікації описано емпіричне дослідження психологічних особливостей вибору копінг-стратегій в юнацькому віці. Виявлено, що студенти різних курсів обирають різні стратегії розв’язання проблем. Наприклад, першокурсники у більшості випадків обирають уникання проблем та опираються в стресових ситуаціях на батьків. . The article deals with the problem of selecting coping-strategies in preadult age. This issue is extremely topical in our unquiet time which requires individual’s mastering strategies for resolving problematic, crisis, and at times extreme situations. The problem of teaching young people to find effective ways out of complicated life experiences is pressing nowadays. For particularly in preadult age problems of moral, existential, professional character, development of self analysis substantially influence emergence, process and experiencing complicated stressful situations by an individual. The article describes empirical study of psychological peculiarities of selecting coping-strategies in preadult age. It is revealed that students of different courses select different strategies of resolving problems. The majority of freshmen select such behavioral strategies as “search for social support” and “avoidance of problems”. As it turned out, they frequently choose escaping from a problem in order to avoid conflicts with parents and not to be punished. This may indicate their insufficient motivation in sustaining relationships with people around them. Sophomores have a tendency towards decrease in search for social support, however, they still tend to avoid problem.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6205
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19.pdf251.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.