Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6156
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛавріненко, В. А.-
dc.date.accessioned2020-01-28T12:41:29Z-
dc.date.available2020-01-28T12:41:29Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationЛавріненко В. А. Вплив міжособистісної взаємодії на формування ціннісно-смислової свідомості підлітків-неформалів / В. А. Лавріненко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 70-75.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6156-
dc.description.abstractThis article analyzes the specific character of the formation of value and sense consciousness of teenagers belonging to informal groups. The peculiarities of the influence of interpersonal interaction in informal groups on the design and harmonization of value and sense sphere of youth are considered. The role of a language in the building teenagers’ narratives in accordance with the typical social discourse and specific discourse used in informal youth interaction is mentioned. It was concluded that the building of teenagers’ value and sense consciousness is defined in narratives. They are regarded as the ways of structuring the world peculiar to a personality. In the narratives of teenagers belonging to informal groups their actions are justified and causal connections between life events are built. It should be noted that the process of building a narrative by a teenager unites his “true self” and “public self”. The desired “self-image” of the teenager belonging to informal groups, which is seen by his partners in the process of interaction, meets his true “self-image”, which is created in the process of building a narrative. The formation of value and sense consciousness of teenagers belonging to informal groups occurs in the process of overcoming their crisis, which manifests itself with the emergence of the sense of maturity and is being implemented in an effort to be recognized by representatives of his social environment as independent person. This problem is not fully developed and requires further investigation, which will be focused on an empirical study of the psychological characteristics of the structure of semantic sphere of adolescents, their life orientations, the specificity of expression, development and overcoming the meaning of life crisis. Стаття присвячена аналізу специфіки формування ціннісно-смислової свідомості підлітків-неформалів. Розглянуті особливості впливу міжособистісної взаємодії у неформальних об’єднаннях на конструювання та упорядкування ціннісно-смислової сфери молоді. Окреслена роль мови у конструюванні наративів підлітків відповідно до типових соціальних дискурсів та специфічних дискурсів неформальної молодіжної взаємодії.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectvalue and sense consciousnessuk
dc.subjectnarrativeuk
dc.subjectdiscourseuk
dc.subjectsemantic constructuk
dc.subjectsemantic orientationuk
dc.subjectadolescenceuk
dc.subjectadolescence crisisuk
dc.subjectціннісно-смислова свідомістьuk
dc.subjectнаративuk
dc.subjectдискурсuk
dc.subjectсмисловий конструктuk
dc.subjectсмислова настановаuk
dc.subjectпідлітковий вікuk
dc.subjectпідліткова кризаuk
dc.titleВплив міжособистісної взаємодії на формування ціннісно-смислової свідомості підлітків-неформалівuk
dc.title.alternativeВлияние межличностного взаимодействия на формирование ценностно-смыслового сознания подростков-неформаловuk
dc.title.alternativeInfluence of interpersonal interaction on developing value and sense consciousness of teenagers belonging to informal groupsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lavrinenko.pdf514.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.