Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВашак, О. О.-
dc.date.accessioned2020-01-28T11:29:07Z-
dc.date.available2020-01-28T11:29:07Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationВашак О. О. Принцип природовідповідності як визначальна засада у вихованні особистості / О. О. Вашак // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 21-26.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6131-
dc.description.abstractThe article is aimed at characterizing the main potential of nature accordance principle in national Ethnopedagogy; revealing the peculiarities of nature-accordance principle realization in modern educational system. It should be noted that in Ukrainian Ethnopedagogy one can observe such principles as nature accordance, national character of education, its labour nature, its relation to life, the unity of pedagogic and educational and elements in one pedagogical process, culture accordance. Nature accordance as the main principle of national pedagogy and manifestation of Ukrainian mentality has formed for centuries as a result of tight cohabitation of our people with environment and attentive observation over it. That is why nature accordance principle is oriented, first of all, at learning many-sided nature of a person, the peculiarities of anatomic and physiological growth of a person accounting his age and sex. National wisdom of education proceeds from the fact, that a child is a part of living nature. Child’s genotype, which is a part on nation’s genetic pool, is adapted to the nature typical for Ukrainians’ ethnic territory. Ukrainian national psychology, character, view of the world appeared under conditions of the nature which stipulated our nation’s specific character. As can be seen, Ukrainian child-knowledge is deepening its experience in nature correspondent forms and methods of education of preschool children. The role of nature accordance as educational process and the role of the nature in national pedagogy are significant. The nature accordance principle which postulates building educational process taking into account age and individual peculiarities of a child dominates in national pedagogy. Thus, nature accordance principle typical for children’s nature should be determining in learning and education. У статті розкрито значення принципу природовідповідності у народному дитинознавстві української етнопедагогіки. Проаналізовано погляди видатних науковців минулого та сучасності на значення народної педагогіки та принципу природовідповідності у вихованні та розвитку особистості. Визначено провідну роль принципу природовідповідності для сучасної системи освіти.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectnature accordance principleuk
dc.subjectUkrainian folk pedagogyuk
dc.subjectfolk child-knowledgeuk
dc.subjectnational educationuk
dc.subjectnational system of educationuk
dc.subjectпринцип природовідповідностіuk
dc.subjectукраїнська народна етнопедагогікаuk
dc.subjectнародне дитинознавствоuk
dc.subjectнаціональна освітаuk
dc.subjectнаціональна система вихованняuk
dc.titleПринцип природовідповідності як визначальна засада у вихованні особистостіuk
dc.title.alternativeПринцип природосоответствия как определяющая основа в воспитании личностиuk
dc.title.alternativePrinciple of nature accordance as defining basis in personality educationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vashak.pdf410.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.