Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6084
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧепелева, Наталия Васильевна-
dc.contributor.authorЧепелєва, Наталія Василівна-
dc.contributor.authorChepelieva, Nataliia Vasylivna-
dc.date.accessioned2020-01-23T13:09:14Z-
dc.date.available2020-01-23T13:09:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationЧепелева Н. В. Дискурсивные практики самопроектирования личности / Н. В. Чепелева // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.5-10.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6084-
dc.description.abstractПредложено толкование самопроектирования как процесса выстраивания собственной идентичности, ба-зирующемся на интерпретации и осмыслении личного и социокультурного опыта, усвоении культурно заданных схем самоорганизации. Самопроектирование осуществляется с помощью дискурсивных практик, предполагаю-щих создание собственных дискурсивных проектов, выступающих важнейшим фактором личностного развития. Основными видами дискурсивных практик являются практики интерпретации, понимания, трансформации Я-текста личности. Личностный проект представлен как осмысленная версия человеческого бытия, в большой мере базирующаяся на процессе усвоения социокультурных дискурсов, задающих сценарии поведения и основные векторы развития личности. Самопроектирование направлено на создание личностью идеальных моделей себя. Основными дискурсивными моделями личностных проектов являются нарратив как создание замысла себя, иде-альной собственной истории и тезаурус как создание идеальной личностно неповторимой картины мира. Опре-делены основные виды личностных проектов – социально ориентированный, базирующийся на принятых в социу-ме образцах и стандартах; личностно ориентированный, опирающийся на процессы самоинтерпретации и са-мопонимания и задающий вектор развития и личностных трансформаций; альтернативный, предполагающий создание замысла себя желаемого.Запропоновано тлумачення самопроектування як процесу вибудовування власної ідентичності, що базуєть-ся на інтерпретації та осмисленні особистого і соціокультурного досвіду, засвоєнні культурно заданих схем самоор-ганізації. Самопроектування здійснюється за допомогою дискурсивних практик, які передбачають створення влас-них дискурсивних проектів, що виступають як вагомий чинник особистісного зростання. Основними видами дискур-сивних практик є практики інтерпретації, розуміння, трансформації Я-тексту особистості. Особистісний проект представлено як осмислену версію людського буття, що великою мірою базується на процесі засвоєння соціокульту-рних дискурсів, які задають сценарії поведінки, а також основні вектори розвитку особистості. Самопроектування спрямовано на створення особистістю ідеальних моделей себе. Основними дискурсивними моделями особистісних проектів є наратив як створення задуму себе, ідеальної власної історії та тезаурус як створення ідеальної особистіс-но-неповторної картини світу. Визначено основні види особистісних проектів – соціально орієнтований, що базуєть-ся на прийнятих у соціумі зразках та стандартах; особистісно-орієнтований, який спирається на процеси самоінтерп-ретації та саморозуміння та задає вектор розвитку та особистісних трансформацій; альтернативний, що передбачає створення задуму себе бажаного.The interpretation of self-designing as a building process of one’s own identity is proposed. It is based on the in-terpretation and understanding of the personal, social and cultural experience, cultural assimilation schemes that defineself-organization. Self-design is realized by means of discursive practices, involving the creation of one’s own discur-sive projects as an important factor of personal development. The main types of discursive practices are the practice of interpreting, understanding, self-transformation of the individual text. The personal project is presented as a meaningful version of the human being, to a large extent based on the process of assimilation of social and cultural discourses de-fining behavior scenarios and the main development vectors of the individual. Self-design is aimed at creating ideal models of personality itself. The main discursive models are personal projects as the creation of narrative design of their own ideal history and thesaurus as the creation of an ideal unique world picture of personality. The main types of per-sonal projects are socially oriented, based on the accepted in the society samples and standards; personality-oriented, based on the processes of self-interpretation and self-understanding and defining the development and personal trans-formation vector; alternative, involving the creation of the desired design of oneself.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсамопроектированиеuk
dc.subjectдискурсивные практикиuk
dc.subjectличностный проектuk
dc.subjectнарративuk
dc.subjectопытuk
dc.subjectпониманиеuk
dc.subjectинтерпретацияuk
dc.subjectсамопроектуванняuk
dc.subjectдискурсивні практикиuk
dc.subjectособистісний проектuk
dc.subjectнаративuk
dc.subjectдосвідuk
dc.subjectрозумінняuk
dc.subjectінтерпретаціяuk
dc.subjectself-designinguk
dc.subjectdiscursive practicesuk
dc.subjectpersonal projectuk
dc.subjectnarrativeuk
dc.subjectexperienceuk
dc.subjectunderstandinguk
dc.subjectinterpretationuk
dc.titleДискурсивные практики самопроектирования личностиuk
dc.title.alternativeДискурсивні практики самопроектування особистостіuk
dc.title.alternativeDiscursive practices of personality self-designinguk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chepelieva.pdf236.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.