Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6070
Title: Питання методики формування екологічної культури дітей дошкільного віку в координатах сучасних освітніх ідей
Other Titles: Вопросы методики формирования экологической культуры детей дошкольного возраста в координатах современных образовательных идей
Methodological issues related to the formation of preschool children’s ecological culture within the coordinates of the modern educational ideas
Authors: Казанцева, Лариса Іванівна
Казанцева, Лариса Ивановна
Kazantceva, Larysa Ivanovna
Keywords: екологічна свідомість
екологічна культура
екоцентризм
екологічне включення
суб’єктне ставлення
непрагматична взаємодія
ecological consciousness
ecological culture
eco-centrism
ecological involvement
subjective attitude
non-pragmatic interaction
экологическое сознание
экологическая культура
экологическое включение
субъектное отношение
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Казанцева Л. І. Питання методики формування екологічної культури дітей дошкільного віку в координатах сучасних освітніх ідей / Л. І. Казанцева // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2019. – № 3 (128). – С.26-32.
Abstract: Планетарна екологічна ситуація вимагає нагального розв’язання проблем зміни ставлення всього людства, спільнот кожної країни і кожної людини до природного довкілля, до збереження природних ресурсів, необхідності формування активної дієвої позиції щодо відновлення та недопущення втрати елементів природи, що могло б призвести до фатального порушення екологічного балансу. Відчутна зміна в напрямі руйнівного руху людства можлива лише за умови консолідованої позиції усіх суспільних інституцій, спільних дій фахівців усіх галузей і сфер життєзабезпечення, інтеграції зусиль науки, економіки, політики, культури тощо. The planet’s ecological situation demands an immediate change of mankind’s, each country communities’ and each person’s attitude to the natural environment, to the saving of the natural resources, to the necessity to form an active position which would deal with the renovation and withstand the loss of the nature’s elements, which might lead to the destruction of the ecological balance. The radical change of the situation towards people’s destroying activities can be stopped on condition that all social institutions consolidate, specialists in all fields and branches of life undertake common actions, efforts in the fields of science, economics, politics and culture are integrated. In our opinion, the most responsible mission facilitating the solution of the ecological problem belongs to education, since it is to educate a personality who is able to radically change the ecological trends, to build a personality possessing a new type of thinking, new moral orientations, ecological consciousness and culture (being typical of this personality). Планетарная экологическая ситуация требует неотложного решения проблем изменения отношения всего человечества, сообществ каждой страны и каждого человека в природной среды, к сохранению природных ресурсов, необходимости формирования активной действенной позиции по восстановлению и недопущения потери элементов природы, могло бы привести к фатальному нарушению экологического баланса. Ощутимое изменение в направлении разрушительного движения человечества возможно только при условии консолидированной позиции всех общественных институтов, совместных действий специалистов всех отраслей и сфер жизнеобеспечения, интеграции усилий науки, экономики, политики, культуры и т. д.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6070
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kazantseva Larisa.pdf281.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.