Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5707
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПеревознюк, Наталія Миколаївна-
dc.contributor.authorПеревознюк, Наталия Николаевна-
dc.contributor.authorPerevoznyuk, Natalia Mykolaivna-
dc.date.accessioned2020-01-10T14:02:35Z-
dc.date.available2020-01-10T14:02:35Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationПеревознюк Н. М. Результати педагогічного експерименту з формування іншомовної професійно-ділової комунікативної компетентності у студентів економічних спеціальностей / Н. М. перевознюк // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.101-107.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5707-
dc.description.abstractУ статті розкрито результати педагогічного експерименту з формування іншомовної професійно-ділової комунікативної компетентності у студентів економічних спеціальностей вищих навчальних закладів на заса- дах факультативного спецкурсу «Основи іншомовного професійно-ділового спілкування». Наведено приклади контрольних матеріалів та завдань для студентів, розкрито методику їх оцінювання. Проведено аналіз ре- зультатів констатувального та контрольно-узагальнюючого етапів педагогічного експерименту. В статье раскрыты результаты педагогического эксперимента по формированию иноязычной профессио- нально-деловой коммуникативной компетентности у студентов экономических специальностей на базе факуль- тативного спецкурса «Основы иноязычного профессионально-делового общения», разработанного автором. Проанализированы результаты предварительной и итоговой диагностики. По мнению автора, иноязычная про- фессионально-деловая коммуникативная компетентность отображает практическую способность будущих эко- номистов к иноязычному профессионально-деловому общению и состоит из нескольких компонентов – комму- никативных компетенций: лингвистически-речевой компетенции (включает практические компетенции в ауди- ровании, говорении, чтении и письме, основывающиеся на теоретических знаниях английского языка), деловой социокультурной компетенции (знания экономико-социальных особенностей различных стран и регионов мира, а также правил вербального и невербального поведения, принятых в них), профессионально-предметной компе- тенции (способность использовать свои профессиональные знания в процессе иноязычного общения), интерак- тивной компетенции (способность успешно взаимодействовать с другими людьми в различных рабочих ситуа- циях). Цель педагогического эксперимента заключалась в измерении уровня сформированности иноязычной профессионально-деловой коммуникативной компетентности до и после соответствующего курса занятий. В статье приведены примеры контрольных материалов и заданий для студентов (телепередачи, научные статьи, коммуникативные ситуации и др.), предложены способы их оценивания, например, условная шкала «Да» – «Частично» – «Нет». Результаты эксперимента продемонстрировали позитивную динамику развития иноязыч- ной профессионально-деловой коммуникативной компетентности студентов, а также их заинтересованности в изучении иностранного языка.The article presents the results of the carried out pedagogical experiment aimed at the development of the foreign language professional and business communication competence of the students of economic specialities on the basis of the optional specialized course “Foreign Language Professional&Business Communication Basics” worked out by the author. The results of pre-teaching and post-teaching diagnostics are analysed. It is presumed that the foreign language professional and business communication competence of future economists is an identity of their capacity for profes- sional and business communication in a foreign language and is composed of several minor competences, namely: lan- guage and speech competence (which includes practical competences in listening, speaking, reading and writing based on the corresponding theoretical knowledge of the English language), socio-cultural business competence (knowledge of the economic and social peculiarities of different countries as well as the rules of behaviour accepted there), profes- sional-subject competence (the ability to use one’s professional knowledge while speaking a foreign language), interac- tion competence (the ability to interact successfully with other people depending on various situations at work). Thus, the main aim of the pedagogical experiment was to examine the changes in the levels of the foreign language profes- sional and business communication competence development before and after the corresponding course of lessons. The author gives the examples of the control tasks and materials for the students (such as TV programmes, scientific arti- cles, communicative situations etc.) and suggests the ways of evaluating them using a relative scale «Yes» – «Par- tially» – «No». The results of the experiment have revealed a positive dynamics of the students’ communication com- petence development as well as their interest in learning a foreign language.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectіншомовна професійно-ділова комунікативна компетентністьuk
dc.subjectіншомовне професійно-ділове спілкуванняuk
dc.subjectстуденти економічних спеціальностейuk
dc.subjectпедагогічний експериментuk
dc.subjectфакультативний спецкурсuk
dc.subjectиноязычная профессионально-деловая коммуникативная компетентностьuk
dc.subjectиноязычное профессионально-деловое общениеuk
dc.subjectстуденты экономических специальностейuk
dc.subjectпедагогический экспериментuk
dc.subjectфакультативный спецкурсuk
dc.subjectforeign language professional and business communication competenceuk
dc.subjectprofessional and business communication in a foreign languageuk
dc.subjectstudents of economic specialitiesuk
dc.subjectpedagogical experimentuk
dc.subjectoptional specialized courseuk
dc.titleРезультати педагогічного експерименту з формування іншомовної професійно-ділової комунікативної компетентності у студентів економічних спеціальностейuk
dc.title.alternativeРезультаты педагогического эксперимента по формированию иноязычной профессионально-деловой коммуникативной компетентности у студентов экономических специальностейuk
dc.title.alternativeResults of the pedagogical experiment focused on the development of the foreign language professional&business communication competence of the students of economic specialitiesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perevozniuk.pdf378.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.