Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5502
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСамоненко, Світлана Борисівна-
dc.contributor.authorSamonenko, Svitlana-
dc.date.accessioned2019-12-23T13:53:07Z-
dc.date.available2019-12-23T13:53:07Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationСамоненко С. Б. Вивчення критеріїв диференційованого навчання у системі фізичного виховання школярів / С. Б. Самоненко // Наука і освіта. - 2015. - №5. - с.105-110.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5502-
dc.description.abstractПроблеми в організації навчально-виховного процесу з фізичної культури певною мірою пояснюються тим, що в школі продовжують переважати суб’єктно-об’єктні стосунки, фронтальні форми роботи. У статті узагальнено погляди дослідників щодо критеріїв диференційованого навчання фізичного виховання, прослідко- вано зв'язок рухової координації та рухової пам’яті, обґрунтовано можливість використання часових, просто- рових та силових параметрів рухової дії як важливих критеріїв диференційованого навчання фізичного вихо- вання..The article generalizes scientists’ views on searching for criteria of differentiated teaching. The author underlines that differentiated teaching adapts materials and methodology to schoolchildren’s peculiarities and can be efficient only in case of pupils’ levels classification due to the defined criteria. The system elements of the differentiated teaching cri- teria depend on approaches to the term “differentiated teaching”. In modern science it is understood as innovative tech- nology, as specific differentiated approach, as method of differentiated assessment of students’ physical fitness. From these positions one considers indices of schoolchildren’s physical fitness, psychological and emotional state, integral indices of physical condition, anthropometrical indices, indices of morphological and functional development, etc. Thearticle also reveals the interconnection between motor coordination and motor memory because a correct performance of motor action has two aspects: qualitative and quantitative. Motor memory is a specific type of memory which con- nects with memorizing of specific materials with time, space, speed and strength characteristics. The optimum level of the development of an ability to orient in space improves by the first years of teenage period. The author has states that tests for precision of differentiation of strength characteristics are the most difficult for mastering. Improving of strength precision of movements provides the development of the ability to assess and differentiate the level of muscle tension by different groups of muscles and when performing different movements. That’s why these parameters can be taken as leading criteria of differentiated teaching in Physical Training.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectдиференційоване навчанняuk
dc.subjectрухова пам'ятьuk
dc.subjectрухова діяuk
dc.subjectпросторові характеристикиuk
dc.subjectчасові характеристикиuk
dc.subjectсилові характеристикиuk
dc.subjectкритерійuk
dc.subjectпространственные характеристикиuk
dc.subjectвременные характеристикиuk
dc.subjectсиловые характеристикиuk
dc.subjectdifferentiated teachinguk
dc.subjectmotor memoryuk
dc.subjectmotor actionuk
dc.subjectspace characteristicuk
dc.subjecttime characteristicuk
dc.subjectspeed characteristicuk
dc.subjectstrength characteristicuk
dc.subjectcriterionuk
dc.titleВивчення критеріїв диференційованого навчання у системі фізичного виховання школярівuk
dc.title.alternativeStudy of differentiated teaching criteria in school physical traininguk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samonenko.pdf247.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.