Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5417
Title: Калланетика как средство формирования мотивации к занятиям физическим воспитанием студенток юридического ВУЗа
Other Titles: Калланетика як засіб формування мотивації до занять фізичного виховання студенток юридичних ВНЗ
Callanetics as a means of forming motivation to physical education lessons of female students` of law universities
Authors: Коломийцева, Ольга Эдуардовна
Коломійцева, Ольга Едуардівна
Kolomiytseva, Olha Eduardivna
Дейнеко, Альфия Хамзиивна
Дейнеко, Альфія Хамзиївна
Deineko, Alfiia
Миргород, Диана Алексеевна
Миргород, Діана Олексіївна
Myrhorod, Diana
Keywords: калланетика
студентки
мотивация
программно-методический комплекс
калланетика
студентки
мотивація
програмно-методичний комплекс
Callanetics
students
motivation
program and methodical complex
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Коломийцева О. Э. Калланетика как средство формирования мотивации к занятиям физическим воспитанием студенток юридического ВУЗа / О. Э. Коломийцева, А. Х. Дейнеко, Д. А. Миргород / Наука і освіта. - 2015. - №4. - С. 86-91.
Abstract: Современные технологии преподавания дисциплины «Физическое воспитание» в вузах требуют реорганизации в соответствии с принятым законом об образовании и интеграции вузов в европейское образовательное простран- ство. Студенты все чаще изъявляют желание заниматься современными и креативными видами спорта, вызы- вающими заинтересованность и мотивацию к систематическим занятиям. Калланетика – достаточно новый, эффективный и доступный вид двигательной активности, позволяющий студенткам поддерживать свои физиче- ские кондиции и частично покрывать негативные последствия гиподинамии, тем самым способствуя сохранению и укреплению здоровья. При выполнении упражнений калланетики следует придерживаться ряда методических приемов, которые позволят сделать занятия эффективными и придать им оздоровительную направленность. Про- граммно-методический комплекс «Калланетика», разработанный на основе психолого-педагогических предпосылок формирования мотивации к занятиям физической культурой, включает целевой, функциональный, результативный блоки, из которых два первых разработаны и внедрены в практику физического воспитания студенток.Сьогодні повсюди обговорюється питання про інтеграцію вищих навчальних закладів в європейський осві- тній простір і те, що ця реорганізація вимагає перебудови свідомості самого студента. Прийнятий закон про вищу освіту надає більше «автономії» самому ВНЗ за багатьма напрямками, «створює умови для посилення співпраці державних органів і бізнесу з вищими навчальними закладами ... з метою підготовки конкурентосп- роможного людського капіталу для високотехнологічного та інноваційного розвитку країни, самореалізації особистості, забезпечення потреб суспільства, ринку праці та держави у кваліфікованих фахівцях». Сучасні те- хнології викладання дисципліни «Фізичне виховання» у ВНЗ вимагають реорганізації відповідно до прийнятого закону про освіту та інтеграції ВНЗ у європейський освітній простір. Підготовка сучасного молодого фахівця в галузі права вимагає модернізації всього навчального процесу, зокрема підходів до фізичного виховання. Сту- денти все частіше виявляють бажання займатися сучасними і креативними видами спорту, що викликають заці- кавленість та мотивацію до систематичних занять. Калланетика – досить новий, ефективний і доступний вид рухової активності, що дозволяє студенткам підтримувати свої фізичні кондиції і частково покривати негативні наслідки гіподинамії, тим самим сприяючи збереженню і зміцненню здоров'я. При виконанні вправ калланети- ки слід дотримуватися ряду методичних прийомів, які дозволять зробити заняття ефективними та надати їм оздоровчу спрямованість. Програмно-методичний комплекс «Калланетика», розроблений на основі психолого- педагогічних передумов формування мотивації до занять фізичною культурою, включає цільовий, функціона- льний, результативний блоки, з яких два перших розроблені та впроваджені в практику фізичного виховання студенток юридичного ВНЗ. Перспективи подальших досліджень. Передбачається провести дослідження сту- пеня впливу занять з калланетики на рівень здоров'я і фізичної підготовленості студенток юридичного вузу.Modern technologies of teaching the discipline "Physical education" at universities have to be reorganized in ac- cordance with the law on education and the integration of universities into the European educational space. However, future professionals do not always remember that the professional status of a lawyer requires a high level of physical fitness, physical and mental health. The purpose of the study is to develop and justify a pilot program for the formation of motivation to physical education classes based on callanetics classes. According to the researched scientific litera- ture, callanetics is a slow, relaxed gymnastics with static muscular load, at the same time, it is very effective and contri- butes to the quick muscle building and losing weight. The physiological effect of callanetics is based on the fact that the long-term static load on the muscle increases the level of metabolism – it increases the rate of metabolism, which is much more efficient than at cyclic loading, and there is one more important thing – is burns more calories. Despite the simplicity and availability of exercises, one should follow some methods when having a Callanetics lesson. The basis for the development of the carried out pilot program was based on the program developed on the basis of pedagogical and psychological preconditions of forming female students’ motivation to physical culture. The program includes tar- geted, functional, efficient blocks. Nowadays more and more students want to be engaged in modern and creative ac- tivities, and this causes interest and motivation for regular working out. Callanetics is a rather new, effective and availa- ble type of physical activity that allows students to maintain their physical fitness and to partially cover the negative consequences of inactivity, thereby contributing to the preservation and strengthening of their health. When doing cal- lanetics exercises one should follow a number of methodological techniques that can be used to make lessons more ef- fective. The program and methodical complex "Callanetics", developed on the basis of pedagogical and psychological preconditions of forming motivation to physical culture, includes target, functional, productive units, two of which are developed and implemented in practice of physical education of students of law universities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5417
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolomiitseva.pdf263.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.