Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4273
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРеброва, Олена Євгенівна-
dc.contributor.authorРеброва, Елена Евгеньевна-
dc.contributor.authorRebrova, Olena Yevgenivna-
dc.date.accessioned2019-10-16T09:39:22Z-
dc.date.available2019-10-16T09:39:22Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationРеброва Е. Художественная ментальность и её проявление в хореографическом искусстве // Ars inter Culturas. – № 5. – 2016. – p. 107-121.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4273-
dc.description.abstractВ статье рассматривается феноменология художественного мышления через его атрибутивные составляющие и функциональные процессы. В качестве атрибутов художественного мышления выступают художественные явления: мышление, образы, символы, методы и инструменты, отражающие картину мира в искусстве. Функциональность художественного мышления обозначается в границах культурной парадигмы, в которой выделяются художественно-коммуникативные, художественно-идеологические, этно-идентификационные и профессионально-творческие функции. В статье рассматривается полимодальность художественного мышления, которая наиболее ярко и характерно проявляется в хореографическом искусстве. Хореография - наиболее синтезированная форма искусства среди исторически древних форм человеческого творчества. У статті розглядається феноменологія художнього менталітету через його атрибутивні складові та функціональні процеси. Як атрибути художнього менталітету виступають художні явища: мислення, образи, символи, методи та засоби, що відображають картину світу в мистецтві. Функціональність художнього менталітету позначена в межах культурної парадигми, в межах якої висвітлюються художньо-комунікативна, художньовідеологічна, етнічно-ідентифікаційна та професійно-творча функції. У статті приділяється полімодальність художнього менталітету, яка найбільш яскраво і характерно проявляється у хореографічному мистецтві. Хореографія є найбільш синтезованим видом мистецтва серед історично давніх форм людської творчості. The article deals with the phenomenology of the artistic mentality through its attributive constituents and functional processes. As the attributes of the artistic mentality are the artistic phenomena: thinking, images, symbols, methods and tools, reflecting the picture of the world in art. The functionality of the artistic mentality is designated within the boundaries of the cultural paradigm within which the artistic-communicative, artisticideological, ethnic-identifying and professional-creative functions are highlighted. The article focuses on the polymodality of artistic mentality that is manifested most clearly and characteristically in the choreographic art. The choreography is the most synthesized form of art among the historically ancient forms of human creativity.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherInstitute of Music of the Pomeranian University in Słupskuk
dc.subjectхудожественная ментальностьuk
dc.subjectфункциональностьuk
dc.subjectкультурологическая парадигмаuk
dc.subjectхореографическое искусствоuk
dc.subjectхудожня ментальністьuk
dc.subjectфункціональністьuk
dc.subjectкультурологічна парадигмаuk
dc.subjectхореографічне мистецтвоuk
dc.subjectartistic mentalityuk
dc.subjectfunctionalityuk
dc.subjectcultural paradigmuk
dc.subjectchoreographic artuk
dc.titleХудожественная ментальность и её проявление в хореографическом искусствеuk
dc.title.alternativeХудожня ментальність і її прояв в хореографічному мистецтвіuk
dc.title.alternativeArtistic mentality and its manifestation in the choreographic artuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ars_inter_Culturas-r2016-t-n5-s107-121.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.