Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3499
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bohush, Alla Mykhailivna | - |
dc.contributor.author | Богуш, Алла Михайлівна | - |
dc.contributor.author | Богуш, Алла Михайловна | - |
dc.contributor.author | Абрамова, Л. Н. | - |
dc.contributor.author | Моляко, В. А. | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-30T08:23:08Z | - |
dc.date.available | 2019-08-30T08:23:08Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Богуш А. М. Общение, идентификация, сознание – постулаты развития личности / Л. Н. Абрамова, А. М. Богуш, В. А. Моляко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. - 2017. - № 2. - С. 12-20. | uk |
dc.identifier.uri | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3499 | - |
dc.description.abstract | В статье раскрыто развитие личности в парадигме его общения, идентификации, сознания от дошкольного до юношеского возраста. Охарактеризованы формы общения детей от рождения до юношеского возраста. проанализировано развитие самосознания детей младшего школьного возраста и характеристику идентификации детей подросткового возраста в процессе их социализации (индивидуальной и групповой). Существенная роль в процессе идентификации принадлежит сознанию, проявление которого характеризуется активностью, интенциональность, способностью к рефлексии, самонаблюдению, самоотношению, самооценке. У статті розкрито розвиток особистості в парадигмі її спілкування, ідентифікації, свідомості від дошкілля до юнацького віку. Все життя людини супроводжується спілкуванням з іншими. Подано модель спілкування, за М. Лісіною; схарактеризовано форми спілкування дітей від народження до юнацького віку. Проаналізовано розвиток самосвідомості дітей молодшого шкільного віку та характеристику ідентифікації дітей підліткового віку у процесі їх соціалізації (індивідуальної та групової). Індивідуальна ідентифікація передбачає прийняття для наслідування образу (символу) і введення його у свій внутрішній світ і прийняття його як власних цінностей, норм, правил. Групова ідентифікація виявляється в оточені себе, свого «Я» з певною групою, прийняття її цілей, цінностей, усвідомлення себе як члена цієї групи. Суттєва роль у процесі ідентифікації належить свідомості, прояви якої характеризуються активністю, інтенціональністю, здатністю до рефлексії, самоспостереженню, самоставленню, самооцінці. Personality development within the paradigm of person’s communication, identification and consciousness starting from his / her childhood to adolescence has been revealed in the article. All person’s life is accompanied by communication with other people. A communication model elaborated by M. Lisina has been represented; children’s communication forms starting from childhood to adolescence have been characterized. The development of junior schoolchildren’s self-consciousness has been analyzed; the identification peculiarities of adolescents (teen-agers) in the process of their socialization (individual and group) have been characterized. Individual identification presupposes adoption of an image (symbol) to follow alongside with its introduction into his / her inner world and its adoption as his / her personal values, norms, rules. Group identification is realized by surrounding oneself, one’s own “I”, by a certain group, adoption of the group’s goals, values, awareness of oneself as a group member. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського | uk |
dc.subject | общение | uk |
dc.subject | идентификация | uk |
dc.subject | сознание | uk |
dc.subject | самосознание | uk |
dc.subject | самооценка | uk |
dc.subject | личность | uk |
dc.subject | молодежные группировки | uk |
dc.subject | бездуховность | uk |
dc.subject | безнравственность | uk |
dc.subject | духовность | uk |
dc.subject | Иисус Христос | uk |
dc.subject | духовное воспитание | uk |
dc.subject | спілкування | uk |
dc.subject | ідентифікація | uk |
dc.subject | свідомість | uk |
dc.subject | самосвідомість | uk |
dc.subject | самооцінка | uk |
dc.subject | особистість | uk |
dc.subject | молодіжні угрупування | uk |
dc.subject | бездуховність | uk |
dc.subject | аморальність | uk |
dc.subject | духовність | uk |
dc.subject | Ісус Христос | uk |
dc.subject | духовне виховання | uk |
dc.subject | communication | uk |
dc.subject | identification | uk |
dc.subject | consciousness | uk |
dc.subject | self-consciousness | uk |
dc.subject | self-evaluation | uk |
dc.subject | personality | uk |
dc.subject | youth’s groupings | uk |
dc.subject | non-spirituality | uk |
dc.subject | amorality | uk |
dc.subject | spirituality | uk |
dc.subject | Jesus Christ | uk |
dc.subject | spiritual upbringing | uk |
dc.title | Общение, идентификация, сознание – постулаты развития личности | uk |
dc.title.alternative | Спілкування, ідентифікація, свідомість – постулати розвитку особистості | uk |
dc.title.alternative | Communication, identification, consciousness as postulates of personality development | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2017 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Abramova-Bogush-Molyako-2017-2.pdf | 586.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.