Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3499
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBohush, Alla Mykhailivna-
dc.contributor.authorБогуш, Алла Михайлівна-
dc.contributor.authorБогуш, Алла Михайловна-
dc.contributor.authorАбрамова, Л. Н.-
dc.contributor.authorМоляко, В. А.-
dc.date.accessioned2019-08-30T08:23:08Z-
dc.date.available2019-08-30T08:23:08Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationБогуш А. М. Общение, идентификация, сознание – постулаты развития личности / Л. Н. Абрамова, А. М. Богуш, В. А. Моляко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. - 2017. - № 2. - С. 12-20.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3499-
dc.description.abstractВ статье раскрыто развитие личности в парадигме его общения, идентификации, сознания от дошкольного до юношеского возраста. Охарактеризованы формы общения детей от рождения до юношеского возраста. проанализировано развитие самосознания детей младшего школьного возраста и характеристику идентификации детей подросткового возраста в процессе их социализации (индивидуальной и групповой). Существенная роль в процессе идентификации принадлежит сознанию, проявление которого характеризуется активностью, интенциональность, способностью к рефлексии, самонаблюдению, самоотношению, самооценке. У статті розкрито розвиток особистості в парадигмі її спілкування, ідентифікації, свідомості від дошкілля до юнацького віку. Все життя людини супроводжується спілкуванням з іншими. Подано модель спілкування, за М. Лісіною; схарактеризовано форми спілкування дітей від народження до юнацького віку. Проаналізовано розвиток самосвідомості дітей молодшого шкільного віку та характеристику ідентифікації дітей підліткового віку у процесі їх соціалізації (індивідуальної та групової). Індивідуальна ідентифікація передбачає прийняття для наслідування образу (символу) і введення його у свій внутрішній світ і прийняття його як власних цінностей, норм, правил. Групова ідентифікація виявляється в оточені себе, свого «Я» з певною групою, прийняття її цілей, цінностей, усвідомлення себе як члена цієї групи. Суттєва роль у процесі ідентифікації належить свідомості, прояви якої характеризуються активністю, інтенціональністю, здатністю до рефлексії, самоспостереженню, самоставленню, самооцінці. Personality development within the paradigm of person’s communication, identification and consciousness starting from his / her childhood to adolescence has been revealed in the article. All person’s life is accompanied by communication with other people. A communication model elaborated by M. Lisina has been represented; children’s communication forms starting from childhood to adolescence have been characterized. The development of junior schoolchildren’s self-consciousness has been analyzed; the identification peculiarities of adolescents (teen-agers) in the process of their socialization (individual and group) have been characterized. Individual identification presupposes adoption of an image (symbol) to follow alongside with its introduction into his / her inner world and its adoption as his / her personal values, norms, rules. Group identification is realized by surrounding oneself, one’s own “I”, by a certain group, adoption of the group’s goals, values, awareness of oneself as a group member.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectобщениеuk
dc.subjectидентификацияuk
dc.subjectсознаниеuk
dc.subjectсамосознаниеuk
dc.subjectсамооценкаuk
dc.subjectличностьuk
dc.subjectмолодежные группировкиuk
dc.subjectбездуховностьuk
dc.subjectбезнравственностьuk
dc.subjectдуховностьuk
dc.subjectИисус Христосuk
dc.subjectдуховное воспитаниеuk
dc.subjectспілкуванняuk
dc.subjectідентифікаціяuk
dc.subjectсвідомістьuk
dc.subjectсамосвідомістьuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectособистістьuk
dc.subjectмолодіжні угрупуванняuk
dc.subjectбездуховністьuk
dc.subjectаморальністьuk
dc.subjectдуховністьuk
dc.subjectІсус Христосuk
dc.subjectдуховне вихованняuk
dc.subjectcommunicationuk
dc.subjectidentificationuk
dc.subjectconsciousnessuk
dc.subjectself-consciousnessuk
dc.subjectself-evaluationuk
dc.subjectpersonalityuk
dc.subjectyouth’s groupingsuk
dc.subjectnon-spiritualityuk
dc.subjectamoralityuk
dc.subjectspiritualityuk
dc.subjectJesus Christuk
dc.subjectspiritual upbringinguk
dc.titleОбщение, идентификация, сознание – постулаты развития личностиuk
dc.title.alternativeСпілкування, ідентифікація, свідомість – постулати розвитку особистостіuk
dc.title.alternativeCommunication, identification, consciousness as postulates of personality developmentuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abramova-Bogush-Molyako-2017-2.pdf586.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.