Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3464
Title: Развитие творческой индивидуальности студентов ХГФ в процессе обучения пленэрной живописи
Other Titles: Розвиток творчої індивідуальності студентів ХГФ у процесі навчання пленерному живопису
Development of creative individuality of students at Art and grafic departments while training them in plein air painting
Authors: Разинкина, Ольга Николаевна
Разінкіна, Ольга Миколаївна
Razinkina, Olha Mykolaivna
Keywords: пленэр
композиция
сюжет
пространство
форма
пленер
композиція
сюжет
простір
форма
plein air
composition
plot
space
shape
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Разинкина О. Н. Развитие творческой индивидуальности студентов хгф в процессе обучения пленэрной живописи. / О. Н. Разинкина // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 80-84.
Abstract: В статье рассматривается комплексный подход к вопросу развития творческой индивидуальности студентов-художников при обучении живописи на пленэре. Выдвигается предположение, что навыки и знания, приобретенные в процессе выполнения учебных заданий на открытом воздухе, формируют профессиональное мастерство и улучшают качество обучения живописи в мастерской. Подчеркивается важность знания теоретико-методических основ пленэрной практики, а так же и выявляется их роль в раскрытии творческой индивидуальности студентов ХГФ. Стаття присвячена комплексному дослідженню процесу розвитку творчої індивідуальності студентів-художників при навчанні на пленері з позицій психології, педагогіки, іскусстведенія, теорії композиції. Розкривається позиція, що принципи навчання пейзажного живопису, що застосовувалися майстрами минулого, а також теоретичні розробки вчених в області кольорознавства, психології та педагогіки мистецтва стають важливою складовою в удосконаленні методів навчання студентів на пленері в сучасних умовах. Визначається, що навички і знання, набуті в процесі виконання навчальних завдань на відкритому повітрі, формують професійну майстерність і покращують якість навчання живопису в майстерні. Виділяється поставлена мета, яка полягає в розкритті теоретико-методичних основ пленерної практики і виявлення їх ролі в розвитку творчої індивідуальності студентів ХГФ. Підкреслюється необхідність поширення професійної майстерності. Тому існує пленер, робота на природі. На пленері є свої особливості зображення натури, свої складності. Подано методичні поради роботи на пленері. Виділена роль навчання пленерного живопису для розкриття творчої індивідуальності студентів ХГФ. Також зазаначається, що особливу увагу необхідно приділяти вихованню у студентів розуміння культури живопису, і, перш за все, відчуття міри, методи навчання пленерного живопису, отримані в педагогічному досвіді вітчизняних майстрів мистецтва, повинні бути узгоджені з особливостями сучасної вищої школи, істотну роль виконують регіональні особливості і культурно-історичний статус місцевості, які безпосередньо впливають на становлення творчої індивідуальності студентів, можливо використовувати метод кореляції навчальних завдань по живопису на пленері з іншими спеціальними дисциплінами (кольорознавство, композиція, малюнок, історія мистецтва, художнє краєзнавство), що дозволяє простежити і визначити ефективність взаємодії цих дисциплін з метою розвитку креативності студентів, комплекс критеріїв оцінки художньої підготовленості студентів дозволяє оцінити результат, який би з'єднав природну обдарованість, творчу активність і теоретико-практичну послідовність навчання живопису. The thesis is devoted to the complex research of the process of development of creative individuality of art students in the process of training in the open air from the standpoints of Psychology, Pedagogy, Art History, and Composition Theory. It reveals the position that the principles of teaching landscape painting which were used by masters of the past as well as theoretical works of scientists in the fields of colour science, Psychology and Pedagogy of art become an important component in improving students learning methods in the open air under modern conditions. It determined that the skills and knowledge gained in the process of fulfilling learning assignments in the open air, form professional skills and improve the quality of teaching painting in the studio. The aim of the research is to reveal theoretical and methodological fundamentals of plein-air practice and its role in the development process of AGD students’ creative personality (students of Art and Grafic Departments). It is emphasized that while fulfilling classroom work, we carry out the same goals and objectives; though the artist must go beyond the workshop, the development should pass thoroughly. Therefore, there is open-air work in nature. In the open air, there are certain peculiarities of depicting nature and certain difficulties. Methodical tips specifying the work in the open air have been suggested. The role of teaching plein air painting for the development of AGD students’ creative individuality has been highlighted. It is noticed that special attention should be paid to the education of students’ understanding of art culture and, above all, a sense of proportion, teaching techniques of plein air painting obtained from the pedagogical experience of domestic masters of art should be consistent with the features of modern high school; regional peculiarities and cultural-historical status of the area, which have a direct influence on the development of students’ creative individuality, play an essential role; one may use the correlation method for painting in the open air with other subspecialties (chromatics, composition, drawing, art history, artistic country study), which allows us to trace and determine the effectiveness of interaction of these disciplines in order to develop students’ creativity; a set of criteria for artistic evaluation of students’ preparedness enables us to evaluate the result of connecting the natural gift, creativity, theoretical and practical sequence of training students in painting.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3464
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Razinkina-2017-1.pdf530.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.