Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2434
Title: Розвиток креативності майбутніх фахівців дошкільної освіти методом ретроспекції
Other Titles: Развитие креативности будущих специалистов дошкольного образования методом ретроспекции
Creativity development of the future specialists of preschool education by means of the retrospective method
Authors: Листопад, Олексій Анатолійович
Листопад, Алексей Анатольевич
Lystopad, Oleksiy Anatoliyovych
Keywords: креативність
вихователі дошкільних навчальних закладів
метод ретроспекції
креативность
будущие воспитатели дошкольных образовательных учреждений
метод ретроспекции
creativity
future educators of preschool educational institutions
the retrospective method
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Листопад О. А. Розвиток креативності майбутніх фахівців дошкільної освіти методом ретроспекції / О. А. Листопад // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. - 2017. - № 5. - С. 61-65.
Abstract: Розкрито особливості використання методу ретроспекції у розвитку креативності майбутніх фахівців на заняттях з навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології в дошкільній освіті». Схарактеризовано п’ять міні-етапів ретроспекції. Наведено приклади використання методу ретроспекції у розвитку креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів на заняттях з навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології в дошкільній освіті». Означено особливості емоційної підтримки і стимулювання студентів до розвитку креативності під час ретроспекції. Представлено результати діагностування розвитку креативності в майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Раскрыты особенности использования метода ретроспективы в развитии креативности будущих специалистов на занятиях по учебной дисциплине «Новые информационные технологии в дошкольном образовании». Доказано, что евроинтеграционный вектор образовательной политики, тенденции мировой глобализации подчеркивают потребность в новом поколении профессионалов, в связи с этим появляется актуальная проблема новой модернизации структуры, содержания и организации профессионального образования, создание гибкой, динамической, открытой системы образования, которое способно обеспечить формирование профессиональной готовности и адаптивности специалистов к условиям современной конкурентной среды. Установлено, что эффективность процесса развития креативности будущих специалистов зависит от особенностей организации образовательного процесса высшего учебного заведения, поэтому учебную деятельность студентов на занятиях необходимо превратить в творческий процесс, направлять студентов на творческий поиск, опираясь на развитие их творческих навыков. Представлены примеры использования метода ретроспективы в развитии креативности будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений на занятиях по учебной дисциплине «Новые информационные технологии в дошкольном образовании». В качестве задания было избрано: «Разработать дидактичные, эстетичные, развивающие, воспитательные критерии оценки эффективности электронных учебных материалов для детей дошкольного возраста». Предложен диагностический инструментарий и представлены результаты диагностирования особенностей использования метода ретроспективы в развитии креативности будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений. Доказано, что развитие креативности нуждается в эмоциональной поддержке и педагогическом сопровождении со стороны преподавателя. Эмоциональная поддержка со стороны преподавателя предусматривает развитие у студентов ощущения собственной ценности, обеспечивает возможность быть более открытыми в раскрытии собственных стереотипов личностного опыта. Эмоциональная поддержка и стимулирование студентов к развитию креативности во время ретроспективы предусматривала помощь в осознании себя как субъекта собственной жизни, ее творца, а также в самой полной реализации своих возможностей во всех областях жизни. В основу построения ретроспективы положена идея единства осмысления прошлого, осознания нынешнего и прогнозирования будущего. Ретроспектива предусматривает в первую очередь личностные изменения студента, в частности самопознание, осознание собственной значимости в профессиональном плане, самоусовершенствование. The peculiarities of the use of the retrospective method in the creativity development of the future specialists at the lessons of the academic discipline «New Information Technologies in Preschool Education» are revealed. It is proved that the European integration vector of educational policy, the tendencies of world globalization emphasize the need for a new generation of professionals; thereby there arises an urgent problem of new modernization of the structure, content and organization of professional (vocational) education, the creation of a flexible, dynamic, open education system which can provide the formation of specialists’ professional readiness and adaptability to the conditions of a modern competitive environment. It is established that the effectiveness of the process of developing the future specialists’ creativity depends on the specifics of the organization of the educational process at a higher educational institution; therefore, student's learning activities in class must be turned into a creative process, direct students to creative search, relying on the development of their creative skills. Some examples of the use of the retrospective method in the creativity development of the future educators of pre-school educational institutions at the lessons of the academic discipline «New Information Technologies in Preschool Education» are presented. The objective is to develop didactic, esthetic, developing, educational criteria for assessing the effectiveness of electronic educational materials for preschool children. The diagnostic toolkit is offered and the results of diagnosing the peculiarities of using the retrospective method in the creativity development of the future educators of pre-school educational institutions are presented. It is proved that the development of creativity needs emotional support and pedagogical support from the side of the teacher. Emotional support from the teacher provides for the development of students' feeling of their own worth, gives an opportunity to be more open in revealing their own stereotypes of personal experience. Emotional support and stimulation of students to the creativity development during the retrospective presupposed assistance in understanding oneself as the subject of one's own life, its creator, as well as the fullest realization of its possibilities in all areas of life. The idea of the unity of the past comprehension, the comprehension of the present and forecasting of the future is put into the basis of the elaboration of the retrospective. The retrospective envisages, first and foremost, the student's personal changes: self-knowledge, the recognition of his / her own importance in the professional sense and selfimprovement, in particular.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2434
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rozvytok kreatyvnosti majbutnix faxivciv doshkilnoyi osvity metodom retrospekciyi .pdf535.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.