Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2416
Title: Особливості розвитку пізнавального інтересу в дошкільників засобами ІКТ
Other Titles: Особенности развития познавательного интереса у дошкольников средствами ИКТ
Some features of the development preschoolers’ cognitive interest by means of information and communication technologies
Authors: Мардарова, Ірина Костянтинівна
Мардарова, Ирина Константиновна
Mardarova, Iryna Kostyantynivna
Нестеренко, Вікторія Володимирівна
Нестеренко, Виктория Владимировна
Nesterenko, Victoria Volodymyrivna
Keywords: пізнавальний інтерес
діти дошкільного віку
майбутні вихователі
інформаційно-комунікаційні технології
познавательный интерес
дети дошкольного возраста
будущие воспитатели
информационно-коммуникационные технологии
cognitive interest
preschool children
future educators
information and communication technologies
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Нестеренко В. В., Мардарова І. К. Особливості розвитку пізнавального інтересу в дошкільників засобами ІКТ / В. В. Нестеренко, І. К. Мардарова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. - 2017. - № 5. - С. 71-76.
Abstract: У статті проаналізовані погляди вчених з проблеми розвитку пізнавального інтересу в дітей дошкільного віку; розглянуто трактування вченими поняття «пізнавальний інтерес». Обґрунтовано доцільність використання інформаційно-комунікаційних технологій як ефективного засобу розвитку пізнавального інтересу в дітей в умовах дошкільного навчального закладу; наведено приклади комп’ютерних ігор, пізнавальних мультфільмів, презентацій, телевізійних передач для дітей. Описано процес підготовки майбутніх вихователів до їх застосування у роботі з дітьми дошкільного віку. В статье проанализированы взгляды ученых по проблеме развития познавательного интереса у детей дошкольного возраста. Поскольку интерес является необходимым условием организации учебно-познавательной деятельности, развития у детей познавательных способностей, инициативности, воспитания стремления постичь сущность явлений, укрепления умений и навыков, самостоятельно усваивать и осмысливать учебный материал и т.д. Some views of scientists on the development of preschool children’s cognitive interest are analysed in the article. Interest is a prerequisite for the organization of educational and cognitive activity, the development of children’s cognitive abilities and initiative, the breeding of their desire to comprehend the essence of phenomena, the strengthening of their skills to learn and comprehend the learning material, etc. Under favourable conditions, interest, acting as a means of living cognition, is subsequently transformed into a firm trait of character which is so necessary in further schooling. To overcome the difficulties associated with instability of preschool aged children’s cognitive interest requires that educators should modernize the educational process and, consequently, search for and apply the latest learning technologies. An important condition for such an update is the introduction of information and communication technologies into the pedagogical process of a modern pre-school educational institution. Since they are sufficiently effective means of developing cognitive interest, positively influencing the development of children’s personal traits, they stimulate them to an active independent cognitive activity.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2416
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Osoblyvosti rozvytku piznavalnogo interesu v doshkilnykiv zasobamy IKT.pdf568.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.