Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23416
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Кривошей, Кирило | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-14T07:37:33Z | - |
dc.date.available | 2025-10-14T07:37:33Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Кривошей К. Педагогічні умови у структурі сучасної наукової парадигми вищої освіти / К. Крпивошей // // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2025. – № 2. – С.79-86. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23416 | - |
dc.description.abstract | У статті здійснено ґрунтовний теоретико-методологічний аналіз поняття «педагогічні умови» як складової частини наукового знання в галузі вищої освіти. Поняття розглянуто в міждисциплінарному контексті: філософському, педагогічному та соціокультурному. Уточнено дефініції термінів «умова» та «педагогічні умови», систематизовано підходи до їх класифікації, виокремлено основні рівні, функції, структурні компоненти та типології, що представлені у вітчизняній педагогічній думці. Особливу увагу приділено трактуванню педагогічних умов як комплексу спеціально організованих зовнішніх і внутрішніх чинників, що сприяють реалізації цілей навчання, виховання й розвитку особистості здобувача вищої освіти. На основі аналізу наукових джерел окреслено суттєві ознаки педагогічних умов: цілеспрямованість, системність, функціональність, взаємозалежність суб’єктивних і об’єктивних чинників. Показано, що педагогічні умови можуть виступати не лише як фонові обставини, а й як активні інструменти трансформації освітнього процесу відповідно до сучасних викликів і потреб суспільства. Установлено, що ефективність освітнього процесу значною мірою залежить від гармонійного поєднання матеріально-технічних, організаційнопедагогічних, психолого-педагогічних та соціально-культурних умов, які створюють сприятливе освітнє середовище для розвитку компетентної, креативної й самостійної особистості. У статті обґрунтовано, що розуміння педагогічних умов як цілісного науково-методичного конструкту дає змогу педагогам свідомо формувати стратегії підвищення якості вищої освіти. Результати дослідження мають наукову та практичну цінність для викладачів, менеджерів освіти та дослідників педагогіки вищої школи. f scientific knowledge in the field of higher education. The concept is examined in an interdisciplinary context – philosophical, pedagogical, and sociocultural. Definitions of the terms condition and pedagogical conditions are clarified; approaches to their classification are systematized, and the main levels, functions, structural components, and typologies reflected in Ukrainian pedagogical thought are outlined. Special attention is given to interpreting pedagogical conditions as a set of purposefully organized external and internal factors that facilitate the achievement of learning, education, and personal development goals for higher education students. Based on the analysis of scientific sources, key features of pedagogical conditions are identified: purposiveness, systemic nature, functionality, and the interdependence of subjective and objective factors. 86 Наука і освіта, № 2, 2025. ISSN 2311-8466 (print), 2414-4665 (online) It is demonstrated that pedagogical conditions can serve not only as background circumstances but also as active tools for transforming the educational process in response to modern societal challenges and needs. The study establishes that the effectiveness of the educational process significantly depends on the harmonious combination of material-technical, organizational-pedagogical, psychological-pedagogical, and sociocultural conditions that create a favorable learning environment for the development of competent, creative, and independent individuals. The article substantiates that understanding pedagogical conditions as a holistic scientific and methodological construct enables educators to consciously develop strategies for improving the quality of higher education. The findings of the study are of scientific and practical value for lecturers, education managers, and researchers in higher education pedagogy. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.subject | педагогічні умови | uk |
dc.subject | вища освіта | uk |
dc.subject | освітнє середовище | uk |
dc.subject | освітній процес | uk |
dc.subject | pedagogical conditions | uk |
dc.subject | higher education | uk |
dc.subject | educational environment | uk |
dc.subject | educational process | uk |
dc.title | Педагогічні умови у структурі сучасної наукової парадигми вищої освіти | uk |
dc.title.alternative | Pedagogical conditions in the framework of the contemporary scientific paradigm of higher education | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kyrylo Kryvoshei.pdf | 311.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.