Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22980
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Shepelova, Mariia | - |
dc.contributor.author | Шепельова, Марія | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-18T10:12:51Z | - |
dc.date.available | 2025-07-18T10:12:51Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Shepelova М. Типи особистості та домінуючі когнітивні стратегії у художній творчості молоді / М. Shepelova // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2025. – № 1. – С. 58-65. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22980 | - |
dc.description.abstract | The current study investigated preferences for cognitive strategies in artistic creation in students with different types of personality, defined by the relation between aesthetic sensibility and depression. The purpose of the research is to reveal the differences between different personality types of students in their preference for cognitive strategies in artistic creation. Methods: The typology, developed by F.M. Podshyvailov, L.I. Podshyvailova, M.V. Shepelova (2020), was used for defining the students’ personality types. There are 4 types of students by the relation of aesthetic sensibility and depression: I type “Avatarity”; II type “Individity”; III type “Vitality”; IV type “Personality”. A questionnaire “Artistic orientation of paintings perception” was used for the assessment of preference for cognitive strategies in the artistic activity of students. We hypothesized that the differences in students' preference for cognitive strategies are due to their personality type. The results revealed that there are significant differences between the III-type and I, II, IV-types of students in the value of Analogization, namely, the III-type has the lowest mean value of this indicator among all types; II-type – is the highest. There are also significant differences between the III-type and I, II-types of students in the value of Demonstration, namely the III-type has the lowest mean value of this indicator among all types; II-type – is the highest. Students with different types of personality seem to have different preferences for cognitive strategies in artistic activity, namely Analogization and Demonstration of the artist's personality in a work of art. Thus, the differences in Combination and Reconstruction are not statistically significant. The results claim the necessity of artistic perception development, especially including cognitive strategies as a property that directs a personality to achieve harmony with the environment in the process of interaction. У представленому дослідженні вивчалися домінуючі когнітивні стратегії у художній діяльності у студентів із різними типами особистості, що визначаються зв’язком між естетичною чутливістю та депресією. Для визначення типів особистості студентів ми використовували типологію, розроблену Подшивайловим Ф. М., Подшивайловою Л. І., Шепельовою М.В. (2020). Виокремлено 4 типи студентів за співвідношенням естетичної чутливості та депресії: I тип «Аватарність»; II тип «Індивідуальність»; III тип «Вітальність»; IV тип «Особистість». Для визначення домінуючих конгітивних стратегій студентів у художній творчості було застосовано опитувальник «Художня спрямованість сприйняття картин». Ми висунули гіпотезу, що відмінності в домінуванні когнітивних стратегій у студентів обумовлені їх типом особистості. Отримані результати показали, що існують достовірні відмінності між III типом та I, IІ, IV типами студентів у значенні аналогізування, а саме III тип має найменше середнє значення цього показника серед усіх типів; II тип – найвищий. Існують також суттєві відмінності між III типом та I, II типами студентів у значенні демонстрування, а саме III тип має найменше середнє значення цього показника серед усіх типів; II тип – найвищий. У студентів із різними типами особистості домінують різні когнітивні стратегії у художній діяльності, а саме аналогізування та демонстрування особистості художника в художньому творі. Разом із тим відмінності у прояві комбінування та реконструювання не є статистично значущими. Отримані результати свідчать про необхідність розвитку художнього сприйняття, особливо когнітивних стратегій як властивості, що спрямовує особистість на досягнення гармонії з навколишнім середовищем у процесі взаємодії. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" | uk |
dc.subject | types of personality | uk |
dc.subject | aesthetic sensibility | uk |
dc.subject | depression | uk |
dc.subject | artistic creation | uk |
dc.subject | cognitive strategy | uk |
dc.subject | типи особистості | uk |
dc.subject | естетична чутливість | uk |
dc.subject | депресія | uk |
dc.subject | когнітивна стратегія | uk |
dc.subject | художня творчість | uk |
dc.subject | молодь | uk |
dc.subject | youth | uk |
dc.title | The types of personality and preferences of cognitive strategies in artistic creation of youth | uk |
dc.title.alternative | Типи особистості та домінуючі когнітивні стратегії у художній творчості молоді | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mariia Shepelova.pdf | 401.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.