Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22913
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДу, Цзіні-
dc.contributor.authorКойчева, Тетяна Іванівна-
dc.contributor.authorKoycheva, Tetyana Ivanivna-
dc.date.accessioned2025-07-16T12:32:57Z-
dc.date.available2025-07-16T12:32:57Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationДу Цзіні Особливості підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва до етнокультурного виховання учнів / Ду Цзіні, Т. І. Койчева // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 90-96.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22913-
dc.description.abstractСтаттю присвячено висвітленню особливостей підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва до етнокультурного виховання учнів. Конкретизовано сутність етнокультурного виховання в сучасних соціокультурних умовах як таке, що передбачає реалізацію виховних потенцій етнічного та культурного середовища як простору становлення в учнів властивостей і якостей народу, представником якого вони є. Зроблено припущення про те, що етнокультурне виховання забезпечує переорієнтацію всієї освітньої системи на етнокультурні детермінанти виховання молоді, актуалізацію їхньої значущості під час передачі культури народу від покоління до покоління. Визначено, що етнокультурне виховання традиційно реалізується: насиченням освітнього процесу інформацією про культуру народу, соціальні норми поведінки, духовно-моральні цінності; ознайомленням учнів із культурними досягненнями інших етносів, демонстрацією рівності та недискримінаційного ставлення; увиразненням досвіду народного виховання з метою активізації інтересу школярів до народної культури, традицій, творчості; набуттям досвіду толерантного ставлення до людей різних етнічних груп і національностей. The article is devoted to highlighting the features of preparing future teachers of fine arts for ethnocultural education of students. The essence of ethnocultural education in modern socio-cultural conditions is specified as one that involves the implementation of the educational potential of the ethnic and cultural environment as a space for the formation in students of the properties and qualities of the people of which they are a representative. It has been noted that ethnocultural education ensures the reorientation of the entire educational system to the ethnocultural determinants of youth education, the actualization of their significance in the process of transmitting the culture of the people from generation to generation. It has been determined that ethnocultural education is traditionally implemented: saturation of the educational process with information about the culture of the people, social norms of behavior, spiritual and moral values; introducing students to the cultural achievements of other ethnic groups, demonstrating equality and non-discriminatory attitudes; expressing the experience of folk education in order to stimulate schoolchildren's interest in folk culture, traditions, and creativity; gaining experience of tolerant attitude towards people of different ethnic groups and nationalities.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectкультураuk
dc.subjectетнічна культураuk
dc.subjectетнічна толерантністьuk
dc.subjectміжетнічна толерантністьuk
dc.subjectетнокультурні детермінанти вихованняuk
dc.subjectетнокультурне вихованняuk
dc.subjectетнокультурна компетентністьuk
dc.subjectбразотворче мистецтвоuk
dc.subjectдекоративно-вжиткове мистецтвоuk
dc.subjectхудожня творчістьuk
dc.subjectнародне мистецтвоuk
dc.subjectпрофесійно-педагогічна діяльність вчителя образотворчого мистецтваuk
dc.subjectвчитель мистецтваuk
dc.subjectвчитель образотворчого мистецтваuk
dc.subjectпедагог-художникuk
dc.subjectхудожньо-педагогічна дидактикаuk
dc.subjectобразотворча дидактикаuk
dc.subjectcultureuk
dc.subjectethnic cultureuk
dc.subjectethnic toleranceuk
dc.subjectinterethnic toleranceuk
dc.subjectethnocultural determinants of upbringinguk
dc.subjectethnocultural upbringinguk
dc.subjectethnocultural competenceuk
dc.subjectfine artsuk
dc.subjectartistic creativityuk
dc.subjectteacher-artistuk
dc.subjectdecorative and applied artsuk
dc.subjectfolk artuk
dc.subject,professional and pedagogical activities of a fine arts teacheruk
dc.titleОсобливості підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва до етнокультурного виховання учнівuk
dc.title.alternativeThe features of preparing future teachers of fine arts for ethnocultural education of studentsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The features of preparing.pdf265.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.