Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22901
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГаліцан, Ольга Анатоліївна-
dc.contributor.authorHalitsan, Olha Anatoliivna-
dc.contributor.authorАртемьєва, Інна Сергіївна-
dc.contributor.authorArtemieva, Inna Serhiivna-
dc.date.accessioned2025-07-16T11:15:13Z-
dc.date.available2025-07-16T11:15:13Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22901-
dc.description.abstractThe paper is devoted to highlighting the specifics of the implementation of the acmeological approach in the system of future teachers training. According to the results of the analysis of scientific sources, the authors recorded the ambiguity of the positions of scientists regarding the essence of the main categories of acmeology (acmepedagogy and acmeological pedagogy; acmeogenesis and professional formation), inconsistency in the interpretation of the acmeological approach in its methodological meaning (symmetry of the acmeological and acme-synergetic approaches), multi-vectority in the interpretation of technological and implementation aspects of the acmeologization of education. It has proved that in the projection of theories of personality formation, “acme” is an attributive sign of a harmonious, creatively self-realized, self-actualized personality, an organic and holistic individuality, which is able to harmonize and optimize all spiritual-moral and practical- professional dimensions of the personality. It has been found out that the integrative nature of acmeology, determined by a wide range of interdisciplinary connections, accumulates the results of comprehensive studies in solving an extremely urgent problem – the progressive continuous development of the personality of a teacher who strives to reach the heights in professional pedagogical activity. It has been proved that in the context of training future teachers, the acmeological approach acts as a structural-worldview strategic vector that reorients the plane of the pedagogical process (content, structural organization, development methodology) to the acmeological (creative-realizing, professionally-self-actualizing, personality-oriented and self-realizing) quality of human development, that is, to achieving acme-peaks of worldview-spiritual, value- moral and professional-pedagogical development. The modern discourse has been analyzed and trends and variants of taking into account the principles of the acmeological approach in the training of future teachers have been formulated. In particular, it has been determined that in modern educational practices the use of various acmeological pedagogical technologies is being activated and the methodology of constructing an acmeological environment in a pedagogical university is being popularized. It has been determined that taking into account the acmeological approach in the training of future teachers stimulates the independence, initiative and innovative orientation of future teachers, helps them to reveal and develop their creative potential, find their own “style” in pedagogical activity, optimize personal and professional intentions, and adapt them to social requirements and challenges of modern educational practice. Статтю присвячено висвітленню специфікантів реалізації акмеологічного підходу в системі підготовки майбутніх учителів. За результатами аналізу наукових джерел зафіксовано неоднозначність позицій вчених щодо сутності основних категорій акмеології (акмепедагогіка й акмеологічна педагогіка; акмеогенез і професійне становлення), неузгодженість у трактуванні акмеологічного підходу в його методологічному значенні (симетрія акмеологічного та акме-синергетичного підходів), різновекторність у тлумаченні технологічних і реалізаційних аспектів акмеологізації освіти. Доведено, що в проєкції теорій становлення особистості «акме» є атрибутивною ознакою гармонійної, творчо-самореалізованої, самоактуалізованої особистості, органічної та цілісної індивідуальності, яка здатна гармонізувати й оптимізувати всі духовно-моральні та практично-професійні виміри особистості. Встановлено, що інтеграційний характер акмеології, що детермінується широкою палітрою міждисциплінарних зв’язків, акумулює результати комплексних студій у розв’язанні вкрай актуальної проблеми – прогресивного неперервного розвитку особистості вчителя, який прагне досягати вершин у професійно-педагогічній діяльності. Доведено, що в розрізі підготовки майбутніх учителів акмеологічний підхід виступає конструкційно-світоглядним стратегіальним вектором, що переорієнтовує площину педагогічного процесу (зміст, структурна організація, методологія розвитку) на акмеологічну (креативно-реалізувальну, професійно-самоактуалізувальну, особистісно- самореалізувальну) якість становлення людини, тобто на досягнення нею акме-вершин світоглядно- духовного, ціннісно-морального та професійно-педагогічного розвитку.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherHalitsan О. А. The potential of the acmeological approach in the training of future teachers: theoretical basis and modern discourse / О. А. Halitsan, I. S. Artemieva // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – P. 9-16.uk
dc.subjectacmeologyuk
dc.subjectpedagogical acmeologyuk
dc.subjectacmeuk
dc.subjectacme-peakuk
dc.subjectacmeogenesisuk
dc.subjectacmeological approachuk
dc.subjectacmeological environmentuk
dc.subjectacmeological technologiesuk
dc.subjectacme-synergistic approachuk
dc.subjectacmepedagogyuk
dc.subjectacmeprofessionaluk
dc.subjectacmeological growthuk
dc.subjectacme-orientation of the value sphereuk
dc.subjecttraining of future teachersuk
dc.subjectprofessional development of a teacheruk
dc.subjectprofessional formation of a teacheruk
dc.subjectself-developmentuk
dc.subjectprofessional maturityuk
dc.subjectself-realizationuk
dc.subjectself-actualizationuk
dc.subjectself-determinationuk
dc.subjectself-projectionuk
dc.subjectакмеологіяuk
dc.subjectпедагогічна акмеологіяuk
dc.subjectакмеuk
dc.subjectакме-вершинаuk
dc.subjectакмеогенезuk
dc.subjectакмеологічний підхідuk
dc.subjectакмеологічне середовищеuk
dc.subjectакмеологічні технологіїuk
dc.subjectакме-синергетичний підхідuk
dc.subjectакмепедагогікаuk
dc.subjectакмепрофесіоналuk
dc.subjectакмеологічне зростанняuk
dc.subjectакмезорієнтованість ціннісної сфериuk
dc.subjectпідготовка майбутніх учителівuk
dc.subjectпрофесійний розвиток педагогаuk
dc.subjectсамопроєктуванняuk
dc.subjectпрофесійна зрілістьuk
dc.subjectпрофесійне становлення вчителяuk
dc.subjectсаморозвитокuk
dc.subjectсамореалізаціяuk
dc.subjectсамоздійсненняuk
dc.subjectсамовизначенняuk
dc.titleThe potential of the acmeological approach in the training of future teachers: theoretical basis and modern discourseuk
dc.title.alternativeПотенціал акмеологічного підходу в підготовці майбутніх викладачів: теоретичні засади та сучасний дискурсuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artemieva Inna.pdf285.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.