Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19782
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМаматова, Зульфія Раїсівна-
dc.contributor.authorMamatova, Zulfiia Raisivna-
dc.date.accessioned2024-07-30T06:29:23Z-
dc.date.available2024-07-30T06:29:23Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationМаматова З. Р. Фізичне виховання та рухова активність дітей із порушеннями інтелекту / Маматова З. Р. // Olympicus : науковий журнал. – 2024. – № 1. – С. 106-112uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19782-
dc.description.abstractThe problems of the potential opportunities of persons with intellectual disabilities, their adaptation to life, their socialization are gaining more and more social significance. Physical education acts not only as a means of eliminating deficiencies in the motor sphere, but also as a full-fledged physical development, strengthening of health, adaptation in society. The article provides a theoretical justification of the need to create conditions for physical education and physical activity. Special literature and information sources are analyzed, which present the views of scientists regarding the conditions that contribute to the development of the soft sphere of children with intellectual disabilities, taking into account their psychological characteristics and the surrounding social environment, which significantly influence the formation of interest in physical education. Among the many factors that influence the formation of the motor sphere, the main ones are highlighted – this is a set of external and internal conditions that are created by the physical education teacher in interaction with the pedagogical team and the student's family. до життя, їх соціалізації набувають усе більшої суспільної значущості. Фізичне виховання виступає не лише як один із засобів усунення недоліків у руховій сфері, але й повноцінного фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, адаптації в соціумі. У статті здійснено теоретичне обґрунтування необхідності створення умов до занять фізичним вихованням та руховою активністю. Проаналізовано спеціальну літературу й інформаційні джерела, у яких пред- ставлено погляди науковців щодо умов, які сприяють розвитку пухової сфері дітей з інтелек- туальною недостатністю, ураховуючи їхні психологічні особливості й навколишнє соціальне середовище, що суттєво впливають на формування інтересу до занять фізичним вихованням. Серед багатьох факторів, що впливають на формування рухової сфери виділено основні – це сукупність зовнішніх та внутрішніх умов, які створюються вчителем фізичного виховання у взаємодії з педагогічним колективом і родиною учня.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectmotor sphereuk
dc.subjectphysical educationuk
dc.subjectconditionsuk
dc.subjectfeaturesuk
dc.subjectmotor activityuk
dc.subjectintellectual disabilityuk
dc.subjectрухова сфераuk
dc.subjectфізичне вихованняuk
dc.subjectумовиuk
dc.subjectособливостіuk
dc.subjectрухова активністьuk
dc.subjectпорушення інтелектуuk
dc.titleФізичне виховання та рухова активність дітей із порушеннями інтелектуuk
dc.title.alternativePhysical education and motor activity of children with intellectual disabilitiesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
106-112.pdf392.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.