Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШтайнер, Тетяна Віталіївна-
dc.contributor.authorShtainer, Tetyana Vitaliivna-
dc.contributor.authorMaksymchuk, Anatolii-
dc.contributor.authorShvets, Olena-
dc.contributor.authorPetrova, Inna-
dc.contributor.authorKravchenko, Nataliia-
dc.contributor.authorAbramova, Oksana-
dc.date.accessioned2024-06-12T08:52:52Z-
dc.date.available2024-06-12T08:52:52Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationMaksymchuk А. Developing Art and Graphic Skills among Future Designers: An Integrative Principle and A Methodical Model /А. Maksymchuk, Т. Shtainer, О. Shvets, І. Petrova, N. Kravchenko, О. Abramova // Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. - 2024. - Volume 16, Issue 2. - Р. 105-117uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19346-
dc.description.abstractThe authors talk about the methodological problems of training designers in transitional educational systems of postcolonial society. They solve new theoretical perspectives of integrative design teaching for future specialists. The authors aim not only to generalize the theoretical foundations, but also to create a single relatively closed model of formation of artistic and graphic skills and abilities of future designers and even offer illustrative tasks with simultaneous use of different types of social consciousness and the main (generic) types of modern design - environmental, universal. , communicative (communicative-digital) and futuristic. Achieving this goal was possible by using only theoretical methods - system analysis of literature, historical and typological observations, epistemological generalizations extrapolations within an integrative understanding of the object of transformation and pedagogical modeling. The main practical achievements of the article are the universal multilevel model, its explication and illustrative examples of the tasks of its implementation. The theoretical results of the article were a new understanding of the functionality of artifacts, the secondary nature of the aesthetic component, the integration of its practical and universal communicative functions. The article may be of interest to teachers of design departments and courses, design students, design practitioners and specialists in the field of advanced design. Автори розповідають про методичні проблеми підготовки дизайнерів у перехідних освітніх системах постколоніального суспільства. Вони розкривають нові теоретичні перспективи інтегративного проектування майбутніх спеціалістів. Автори ставлять за мету не лише узагальнити теоретичні основи, а й створити єдину відносно замкнуту модель формування художньо-графічних умінь і навичок майбутніх дизайнерів і навіть пропонують ілюстративні завдання з одночасним використанням різних типів суспільної свідомості та основного ( generic) види сучасного дизайну - екологічний, універсальний. , комунікативний (комунікативно-цифровий) і футуристичний. Досягнення поставленої мети стало можливим шляхом використання лише теоретичних методів – системного аналізу літератури, історико-типологічних спостережень, гносеологічних узагальнень, екстраполяції в рамках інтегративного розуміння об’єкта трансформації та педагогічного моделювання. Основним практичним досягненням статті є універсальна багаторівнева модель, її експлікація та наочні приклади завдань її реалізації. Теоретичними результатами статті стало нове розуміння функціональності артефактів, вторинності естетичного компоненту, інтеграції його практичної та універсальної комунікативних функцій. Стаття може бути цікава викладачам кафедр дизайну та курсів, студентам дизайну, практикам дизайну та фахівцям у галузі перспективного дизайну.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherLUMENuk
dc.subjectVertical integrationuk
dc.subjecthorizontal integrationuk
dc.subjectconsciousness and educational environmentuk
dc.subjectsocial wordsuk
dc.subjectinstrumental-material restrictionuk
dc.subjectvirtual communicationuk
dc.subjectвертикальна інтеграціяuk
dc.subjectгоризонтальна інтеграціяuk
dc.subjectсвідомість та освітнє середовищеuk
dc.subjectсвідомість та освітнє середовище.uk
dc.subjectінструментально-матеріал обмеженняuk
dc.subjectвіртуальне спілкуванняuk
dc.subjectсоціальні словаuk
dc.subjectінструментально-матеріал обмеженняuk
dc.subjectвіртуальне спілкуванняuk
dc.subjectсоціальні словаuk
dc.titleDeveloping Art and Graphic Skills among Future Designers: An Integrative Principle and A Methodical Modeluk
dc.title.alternativeРозвиток художньо-графічних навичок у майбутніх дизайнерів: інтегративний принцип і методична модельuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра технологічної і професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shtainer Tetiana_Developing Art and Graphic.pdf358.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.