Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18063
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZaіtseva, Catheryna Ivanivna-
dc.contributor.authorЗайцева, Катерина Іванівна-
dc.contributor.authorЧастник, О. С.-
dc.contributor.authorДіомідова, Н.Ю-
dc.date.accessioned2023-10-23T17:45:15Z-
dc.date.available2023-10-23T17:45:15Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationЧастник О. С. Рольова гра як елемент викладання іноземної мови у закладі вищої освіти / О. С. Частник, Н. Ю. Демідова, К. І. Зайцева // Інноваційна педагогіка. - 2001. Вип. 39. - С. 76-80.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18063-
dc.description.abstractУ статті досліджується рольова гра як елемент викладання іноземної мови у закладі вищої освіти, як одна із важливих методологічних технік в навчальній програмі. Проаналізовано трактування сутності категорії «рольова гра» та досліджено основні характеристики рольової гри як методу викладання іноземних мов у закладах вищої освіти. Проаналізовано етапи реалізації техніки рольової гри під час викладання іноземної мови у закладі вищої освіти. Це такі етапи: вибір учасників, підготовка до виконання сценарію, відповідальність учасників, оцінка та коментарі. Досліджено кілька варіантів реалізації рольової гри для вивчення іноземної мови. Це такі варіанти: конфліктна рольова гра, кооперативна рольова гра, рольова гра за умов дефіциту інформації та рольова гра на основі завдань. Встановлено, що основними ознаками всіх рольових ігор є такі: наявність проблеми, що лежить в основі гри; наявність певних персонажів / ролей, які мають різне відношення до обговорюваного питання; наявність проблемної ситуації, що містить умови для когнітивного конфлікту. Встановлено, що рольова гра на лекціях з іноземної мови використовується для розвитку мовленнєвих навичок. Проаналізовано розроблені дослідниками правила для рольових ігор, а саме: студент повинен вміти поставити себе в ситуацію, яка може виникнути в реальному житті; студент повинен адаптуватися до своєї ролі у запропонованій ситуації, при цьому в одних випадках він може грати роль сам, а в інших – брати уявну участь у грі; учасники гри повинні зосередитися на використанні одиниць іноземної мови для комунікативних цілей. Досліджено, що основними функціями рольових ігор є навчальна, виховна, мотиваційно-стимулююча, комунікативна, а також функція програмування. Відображено важливість розвитку професійної комунікативної компетентності студентів в межах вивчення іноземної мови у закладах вищої освіти шляхом застосування рольових ігор. Встановлено, що рольова гра як елемент викладання іноземної мови сприяє розвитку професійної комунікативної компетентності, яка є важливою рисою характеру, необхідною для фахівця у XXI столітті. The academic paper investigates the roleplaying game as an element of teaching a foreign language at a higher educational institution, forasmuch as it is one of the important methodological techniques in the curriculum. The treatment of the essence of the “role- play” category has been analyzed and the principal characteristics of the role-playing game as a method of teaching foreign languages at higher educational institutions have been investigated. The stages of implementing the technique of the role-playing game during teaching a foreign language at a higher educational institution have been analyzed, consisting as follows: selection of participants; preparation for script execution; responsibility of the participants; rating and comments. Several options for implementing the role-playing game for learning a foreign language have been studied, namely: a conflict roleplaying game, a cooperative role-playing game, a role-playing game in conditions of information deficit and a role-playing game based on tasks. It has been established that the major features of all role-playing games are as follows: the presence of a problem lying at the core of the game; the presence of certain characters / roles having a different relationship to the issue under discussion; the presence of a problem situation containing conditions for cognitive conflict It has been revealed that the role-playing game in foreign language lectures is used primarily for the development of speech skills. The rules for role-playing games, developed by researchers, have been analyzed, namely: a student must be able to place himself in a situation that may arise in real life; the student should adapt to his role in the proposed situation; herewith, in some cases he can play the role by himself, and in others – he should take an imaginary one. Participants of the game should focus on using foreign language units for communicative purposes. It has been investigated that the principal functions of role-playing games are as follows: the teaching function, the educational function, the motivational-stimulating function, the communicative function and the programming function. The academic paper points out on importance of developing students’ professional communicative competence within the framework of learning a foreign language in higher educational institutions through the application of role-playing games. It has been determined that role-playing game as an element of teaching a foreign language contributes to thedevelopment of professional communicative competence, which is an important character trait necessary for a specialist in the 21st century.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПричорноморський науково-дослідний інститут економіки та інноваційuk
dc.subjectвикладанняuk
dc.subjectіноземна моваuk
dc.subjectрольова граuk
dc.subjectстудентиuk
dc.subjectзаклад вищої освітиuk
dc.subjectteaching,uk
dc.subjectforeign languageuk
dc.subjectroleplaying gameuk
dc.subjectstudentsuk
dc.subjecthigher educational institutionuk
dc.titleРольова гра як елемент викладання іноземної мови у закладі вищої освітиuk
dc.title.alternativeThe role-playing game as an element of teaching a foreign language at a higher educational institutionuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра германської філології та методики викладання іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zaіtseva Catheryna Ivanivna.pdf35.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.