Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГлущенко, Володимир Андрійович-
dc.contributor.authorGlushchenko, Volodymyr-
dc.date.accessioned2023-10-16T10:24:43Z-
dc.date.available2023-10-16T10:24:43Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationГлущенко В. Принципи й підходи у структурі порівняльно-історичного методу // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. – Одеса : Астропринт, 2023. – № 36. – С. 70-83.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17973-
dc.description.abstractУ структурі лінгвістичного методу доцільно виділяти три компоненти: онтологічний, операційний і телеологічний. В онтологічний компонент методу входить сума принципів і підходів. Для порівняльно-історичного методу провідним є принцип історизму. Поряд із принципом історизму у працях порівняльно-історичного спрямування значну роль відіграють принципи причиновості й системності, які разом із принципом історизму можуть бути інтерпретовані як конкретизація та вияв принципу загального зв’язку явищ. Зазначеним принципам відповідають певні підходи (історичний, причиновий, системний). Принципи порівняльно-історичного дослідження співвідносні з поняттями синхронії та діахронії. При цьому поняття синхронії та діахронії мають суто пізнавальний характер; вони належать до царини методології лінгвістичного дослідження, на саму ж мову їх можна перенести тільки умовно, беручи до уваги безперервність мовних змін. Синхронія як певний стан мови у відношенні до реальної мови є науковою абстракцією, тоді як реальне існування мови належить до плану діахронії (О. С. Мельничук). Зауважимо, що, як підкреслював О. С. Мельничук, із погляду історизму протиставлення синхронії і діахронії в мовознавстві слід допускати лише як умовний, штучний методологічний прийом, за яким не можна випускати з поля зору безперервний процес мовного розвитку. На думку В. М. Русанівського, діахронічне дослідження мовних явищ не усуває поняття системності; навпаки, праці з історії мови мають базуватися на системному підході до мови, її одиниць і категорій. З іншого боку, синхронічний опис не може цілком усунути поняття мовної еволюції. Брак діахронічного, історичного погляду на мову не може задовольнити сучасне мовознавство, оскільки такий однобічний підхід до мови суперечить діалектиці пізнання.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectпорівняльно-історичний методuk
dc.subjectонтологічний компонентuk
dc.subjectпринципи історизмуuk
dc.subjectпричиновостіuk
dc.subjectсистемностіuk
dc.titleПринципи й підходи у структурі порівняльно-історичного методуuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hromko.pdf172.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.