Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМога, Микола Данилович-
dc.contributor.authorМєдвєдєв, Павло Олександрович-
dc.date.accessioned2023-10-16T10:09:42Z-
dc.date.available2023-10-16T10:09:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationМога М. Д. Розвиток кистьового (пальцевого) праксису в дітей дошкільного віку із порушеннями мовлення / М. Д. Мога // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 3(144). – С. 85-89.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17969-
dc.description.abstractУ статті розглянуто загальну проблему розвитку кистьового (пальцевого) праксису в дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Апраксії – це своєрідні порушення рухів, за яких не спостерігається паралічів. Прийнято розрізняти три основних типи апраксії: моторну, зорово-просторову і кінестетичну. З’ясовано нейрофізіологічні основи тісного зв’язку моторики кисті із моторикою артикуляційного апарату (язика, губ, нижньої щелепи). Порушення або недорозвиток кистьового праксису в дітей раннього та дошкільного віку може негативно впливати на мовлення дитини: як усне, так і писемне. Було виокремлено найбільш ефективні напрями формування кистьового праксису в дітей дошкільного віку із порушеннями мовленнєвого розвитку. Перший напрям стосується фізичного розвитку дітей у напрямі предметно-маніпулятивної діяльності (М. М. Єфименко). До основних напрямів розвитку кистьового праксису належать: фізичний розвиток дітей: предметно-маніпулятивна, предметно-практична, трудова, художньо-естетична діяльність та моделювання-конструювання. Другий напрям передбачає використання значних можливостей трудової діяльності дітей, зокрема їхніх інструментальних ручних дій із використанням столярних та слюсарних інструментів (В. К. Кантаржи). Інструментальні дії класифіковано таким чином: а) столярні трудові вправи зі столярними лещатами, з киянками, напилками, на точильному колі, з пилками, дрилем, коловоротом, ключами, викрутками, зі збіркою конструкцій за допомогою ключів та/або викруток; б) слюсарні трудові вправи з молотками, із слюсарними лещатами, напилками, ножовками тощо. В оптимальному поєднанні цих основних напрямів вбачаємо перспективи підвищення ефективності розвитку кистьового праксису в дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. The article describes the development problem of wrist (finger) praxis of senior preschool children with speech disorders. Apraxia is a kind of movement disorder where paralysis is not observed. It is accepted to distinguish three main types of apraxia: motor, visual-spatial and kinaesthetic. The neurophysiological connection between the motility of the wrist and the motility of the articulating apparatus (tongue, lips, lower jaw) has been clarified. Violation or underdevelopment of wrist praxis of junior and preschool age children can negatively affect the child's speech: both oral and written. The most effective directions for the formation of wrist praxis of pre-schoolers with speech development disorders have been singled out. The first direction concerns the physical development of children in the direction of the subject-manipulative activity (M. Yefymenko). The main directions of the wrist praxis development include: physical development of children; subject-centred and manipulative activities; subject-centred and practical activities; labour activity, artistic-aesthetic activity and modelling-constructing. The second direction concerns the use of significant opportunities of children's labour activity, in particular their instrumental manual actions with the use of carpentry and metalwork tools (V. Kantarzhy). Instrumental activities were classified as follows: 1) carpentry work exercises with a carpentry vice, with mallets, with files, on a grinding wheel, with saws, with a drill, with a rotary wheel, with keys, with screwdrivers, with the assembly of structures with the help of keys and/or a screwdriver; 2) locksmith work exercises with hammers, with locksmith vices, with files, with hacksaws, etc. With the optimal combination of these main directions, we see prospects for increasing the effectiveness of the wrist praxis development of pre-schoolers with speech development disorders.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectдіти дошкільного вікуuk
dc.subjectкистьовий (пальцевий) праксисuk
dc.subjectпорушення мовленняuk
dc.subjectфізичне вихованняuk
dc.subjectтрудове вихованняuk
dc.subjectpre-schoolersuk
dc.subjectwrist (finger) praxisuk
dc.subjectspeech disorderuk
dc.subjectPhysical Educationuk
dc.subjectLabour Educationuk
dc.titleРозвиток кистьового (пальцевого) праксису в дітей дошкільного віку із порушеннями мовленняuk
dc.title.alternativeDevelopment directions of wrist (finger) praxis of preschoolers with speech disordersuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moga Mykola.pdf328.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.