Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1764
Title: Творчество как условие преодоления субъективных трудностей личности
Other Titles: Творчість як умова подолання суб’єктивних труднощів особистості
Creativity as a condition for overcoming the subjective difficulties of the individual
Authors: Массанов, Анатолий Викторович
Массанов, Анатолій Вікторович
Massanov, Anatoly Viktorovich
Keywords: психологические барьеры
творческая деятельность
креативность
субъективные трудности
личность
психологічні бар’єри
творча діяльність
креативність
суб’єктивні труднощі
особистість
psychological barriers
creative activity
creativity
individual difficulties
personality
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Массанов А. В. Творчество как условие преодоления субъективных трудностей личности / А. В. Массанов // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 105 – 110.
Abstract: В статье рассматриваются условия преодоления субъективных трудностей, в частности, психологиче- ских барьеров в деятельности и общении личности. Главным условием определено привлечение личности к творческой деятельности и содействие ее проявлению креативности. Экспериментально исследована связь между уровнем креативности как черты характера личности и ее склонностью испытывать психологические барьеры. Показано, что достаточно высокий уровень развития креативности имеет обратную связь со склонностью испытывать психологические барьеры.У статті розглядаються умови подолання суб’єктивних труднощів, зокрема психологічних бар’єрів у діяль- ності та спілкуванні особистості. Головною умовою визначено залучення особистості до творчої діяльності та сприяння прояву її креативності. Експериментально досліджено зв’язок між рівнем креативності як риси характеру особистості та її схильністю зазнавати психологічні бар’єри. Показано, що достатньо високий рівень розвитку креативності має зворотній зв’язок зі схильністю зазнавати психологічні бар’єри. Мета дослідження вивчити характер зв’язку між рівнем розвитку креативності особистості та її схильністю до переживання психологічних бар’єрів у діяльності. Рівень креативності досліджуваних оцінювалася за допомогою анкети на виявлення особистісного аспекту творчих здібностей індивіда. Оцінка рівня виразності психологічних бар’єрів досліджуваних здійснювалася за допомогою спеціально розробленого нами «Тест-опитувальника для оцінки типу і ступеня вираженості психологічних бар’єрів у творчій діяльності особистості». Показано, що психологі- чні бар’єри в діяльності особистості виступають як складні психічні стани. Структура психологічного бар’єру охоплює психічні стани, пов’язані з пасивністю мотиву, емоціями, несприятливими для перетворення мотиву в дієвий, недоліком раціональних доводів для активізації мотиву, неможливістю вольовим зусиллям досягти дієвості мотиву. У дослідженні ми дотримуємося розуміння креативності як риси особистості, яка виявляється в її спрямованості у вигляді переважання пізнавальної мотивації, пізнавальних інтересів, прагнення до пізнання, допитливості, а також таких рис характеру: оригінальність, ініціативність, сміливість, рішучість, нестандартність у поведінці, терпимість до невизначеності, проникливість тощо. Результати дослідження зв’язку рівня креативності досліджуваних із вираженістю у них психологічних бар’єрів були отримані під час проведення кореляційного аналізу між показниками креативності та вираженості бар’єрів. Результати засвідчили обернено пропорційну залежність між рівнем креативності та виразністю психологічних бар’єрів. Тобто висока ступінь креативності зумовлює процес нівелювання психологічних бар’єрів у діяльності особистості. Доцільно виховну роботу з молоддю направляти на формування творчого потенціалу особистості, в той же час сприяти підвищенню можливостей молоді у плані подолання психологічних бар’єрів у діяльності за рахунок психологічної підготовки до неї. Робота в цих двох напрямках дозволить забезпечити профілактику виникнення психологічних бар’єрів особистості в різних видах діяльності.The article deals with the conditions for overcoming subjective difficulties, particularly psychological barriers in activities and communication of an individual. The main condition for their overcoming is the involvement of an individual into creative activities and their further promotion. The correlation between the level of creativity as a personality trait and its tendency to experience psychological barriers have been experimentally proved. The psychological barriers in activities of a personality are considered as complex mental states. The structure of a psychological barrier covers mental states associated with the passivity of the motive, emotions, unfavorable for its transformation to reality, the lack of rational arguments for its intensification, the impossibility of an effort to achieve its efficiency. The anticipation plays a leading role in the emergence of a psychological barrier. Psychological barriers are manifested in one’s uncertainty in his/her own interests, confusion due to the ignorance of one’s capabilities, doubts about choice, fear of going against the opinions of others, as well as fear of responsibility. The empirical part of the study is aimed at determining the relationship between the degree of creativity and the expression of psychological barriers. The experiment involved 42 students of the pedagogical university. The results of the study have shown an inverse relationship between the degree of creativity and the expression of psychological barriers, which means that the high level of creativity determines the process of the levelling of the psychological barriers in personality’s activities. Thus, the educational activities should be focused on the formation of personality’s creativity potential as well as on the promotion of youth’s capabilities for overcoming psychological barriers in their activities by means of psychological preparation (mental training).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1764
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Массанов А. В..pdf666.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.