Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1758
Title: Профессиональная идентичность педагогических работников рекреационного учреждения: новые возможности исследования
Other Titles: Professional identity of recreational institution educators: new research opportunities
Професійна ідентичність педагогічних працівників рекреаційної установи: нові можливості дослідження
Authors: Костюнина, Елена Владимировна
Костюніна, Олена Володимирівна
Kostiunina, Olena
Keywords: профессиональная идентичность
педагог-организатор
рекреационное учреждение
дискурсивно-графический метод (ДГТ)
образ профессии
професійна ідентичність
педагог-організатор
рекреаційна установа
дискурсивно-графічний метод (ДГТ)
образ професії
professional identity
educator
recreational institution
discursive and graphic technique
vision of a profession
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Костюнина Е. В. Профессиональная идентичность педагогических работников рекреационного учреждения: новые возможности исследования / Е. В. Костюнина // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 84–92.
Abstract: Статья посвящена изучению новых возможностей и прогностической ценности исследования профессиональной идентичности педагогов-организаторов учреждений рекреации. В статье представлен обзор существующих теоретических подходов к изучению профессиональной идентичности, профессиональной «Я-концепции». В основе идеи статьи лежит не обзор научных школ в рамках изучения профессиональной идентичности, а обобщение опыта, который был получен в ходе практической деятельности организации психологического сопровождения профессиональной адаптации педагогов-организаторов рекреационного учреждения на базе УДЦ «Молодая гвардия». Статтю присвячено вивченню нових можливостей та прогностичної цінності дослідження професійної ідентичності педагогів-організаторів установ рекреації. У роботі представлено огляд існуючих теоретичних підходів до вивчення професійної ідентичності, професійної «Я-концепції». Також показано, що проблема професійної ідентифікації педагога-організатора ускладнюється відсутністю цілісного «образу професії» та надійного критерію для визначення «успішного педагога-організатора установи рекреації». Обговорюються психологічні умови трансформації статусу професійної ідентичності. Різні форми професійної ідентичності у взаємозв’язку з соціальними викликами і завданнями вимагають нових методів вивчення. Особлива увага приділяється особливостям наративного, дискурсивного та проективного підходів, що дозволяють вважати ці методи одними зпріоритетних напрямків вивчення професійної ідентичності педагогів-організаторів рекреаційної установи. У статті описується оригінальний діагностичний метод – дискурсивно-графічний тест (ДГТ). Під час розробки методики ми спиралися на наукові ідеї Н. К. Рауш де Траубенберг, В. К. Каліненко, А. Crisi у фокусі валідізації і практичного застосування графічного тесту Вартегга (Wartegg Zeichen-Test), дослідження С. Т. Джанерьян, В. П. Серкіна, П. В. Яньшина і ін. Тест ДГТ розроблено нами як розширену модифікацію Wartegg Zeichen-Test (WZT) із включенням кольорово-символічної структури, співвіднесеної з емоційно-особистісними особливостями респондентів. Дискурсивно-графічний тест (ДГТ) дозволив у рамках дослідження вивчити стан респондентів на рівні когнітивної презентації, описати характер самопрезентації і в той же час провести аналіз емоційного самоставлення, самовідчуття, ступінь психологічної готовності, рівня емоційної зрілості, вектор професійної спрямованості, рівень домагань, характер об’єктних відносин. Проведене дослідження показало, що дискурсивно-графічний тест (ДГТ) може бути застосований як для прогнозу успішності в професії «педагог-організатор установ рекреації», так і для визначення ступеня психологічної та емоційної зрілості, стану професійної ідентичності. Крім того, метод має потужний потенціал при визначенні актуального психоемоційного стану особистості. В основі ідеї статті покладено не огляд наукових шкіл із питань вивчення професійної ідентичності, а узагальнення досвіду, який було отримано під час практичної діяльності організації психологічного супроводу професіональної адаптації педагогів-організаторів рекреаційної установи на базі Всеукраїнського рекреаційного центру «Молода гвардія».The article deals with the study of new opportunities and prognostic value of professional identity of educators working at recreational institutions. The issue of professional identity of an educator is complicated by the absence of the integral “professional image” and criterion for determining the concept “successful educator of a recreational institution”. Different forms of professional identity together with social challenges and tasks require new methods of research. Special attention is paid to the peculiarities of narrative, discursive and projective approaches, which make it possible to consider these methods as one of the most preferred directions of studying the issue of professional identity of recreational institution educators. The original diagnostic method – discursive graphic test (DGT) – has been described in the paper. When developing this technique, the scientific ideas of N. Rauch de Traubenberg, V. Kalinenko, A. Crisi in the area of validation and practical use of The Wartegg Zeichen Test, studies of S. Dzhaneryan, V. Serkin, P. Yanshin were taken into account. The DGT was developed as an extended modification of The Wartegg Zeichen Test with the adding of colour and symbol structure, correlated with personal emotional characteristics of respondents. The DGT has made it possible to examine the respondents’ state at the level of cognitive presentation, to describe the character of self-presentation and at the same time to analyze emotional self-attitude, sense of self, the level of psychological readiness, emotional maturity level, professional orientation, etc. It has been concluded that the DGT can be used for predicting the success in the job of a recreational institution educator, as well as for determining the level of psychological and emotional maturity, the state of professional identity. Besides, the developed technique can be used for examining individual’s real psychoemotional state. The approbation of the DGT was carried out at “Moloda Hvardiia” Ukrainian recreational centre.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1758
ISSN: 2311-84-66
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Елена Владимировна Костюнина.pdf983.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.