Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1730
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБазиленко, А. К.-
dc.contributor.authorBazylenko, А.-
dc.date.accessioned2019-02-28T10:34:12Z-
dc.date.available2019-02-28T10:34:12Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationБазиленко А. К. Психологічний тренінг соціальної активності студентів: зміст та ефективність застосування в освітньому процесі ВНЗ / А. К. Базиленко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 16–23.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1730-
dc.description.abstractУ статті описано зміст психологічного тренінгу соціальної активності студентів. Висвітлено особливості його застосування в освітньому процесі ВНЗ у вигляді спецкурсу, що складається з трьох модулів: «Сенс та цінності студентського життя», «Соціальна активність студента: особиста відповідальність», «Студентське самоврядування і соціальна активність майбутніх фахівців». Наведено дані порівняльного аналізу динаміки рівнів соціальної активності загалом і її структурних компонентів, зокрема в експериментальній та контрольних групах. Аналіз результатів упровадження авторської програми в освітній процес ВНЗ засвідчує її ефективність щодо підвищення рівня соціальної активності студентів.В статье описывается статистический анализ и оценка результатов внедрения психологического тренинга социальной активности. В результате исследования в экспериментальной группе обнаружены статистически значимые изменения уровней социальной активности в целом и уровней ее структурных компонентов в частности. Психологический тренинг социальной активности, проведенный в экспериментальной группе, системати- чески развивает все компоненты социальной активности в соответствии с психологическими факторами ее формирования. В ходе реализации программы эксперимента возросло количество студентов с высоким и средним уровнем мотивационного компонента социальной активности в экспериментальной группе. Кроме того, количество студентов с высоким уровнем ценностного компонента социальной активности увеличилось, и в то же время количество студентов с низким уровнем ценностного компонента социальной активности уменьшилось. Количество студентов с высоким уровнем эмоционально-волевого компонента социальной активности увеличилось, а с его низким уровнем – уменьшилось. В результате тренинга количество студентов с высоким уровнем познавательно-рефлексивного компонента социальной активности возросло. Студентов с низким уровнем этого компонента не было обнаружено. Кроме того, количество студентов с высоким уровнем деятельностного компонента социальной активности возросло, а с низким – снизилось. Анализ апробации авторской программы в учебном процессе ВУЗа показал ее эффективность в повышении уровня общей социальной активности студентов.The article deals with the statistical analysis and assessment of the results of implementing the program “Psychological training of students’ social activities” into the educational process. As a result of the experiment, the statistically significant positive changes of the levels of social activities in general and the levels of their structural components in particular have been found in the experimental group. The implementation of the psychological training of students’ social activities was based on the systematic development of all social activities components according to the psychological factors of their formation. The number of students with high and medium levels of motivational component of social activities has increased in the experimental group. Besides, the number of students with the high level of value component of social activities has increased and at the same time, the number of students with the low level of value component of the social activities has decreased. After the experiment it has been found that the number of students with the high level of emotional and volitional component of social activities has increased and at the same time the number of students with its low level has decreased. Also, the number of students with the high level of cognitive and reflexive component of the social activities has increased and at the same time the students with the low level of this component have not been found. Finally, the number of students with the high level of operational component of social activities has increased and the number of students with its low level has decreased. The analysis of the implementation of the author’s program into the educational process of the university demonstrates its effectiveness in increasing the level of students’ social activities.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсоціальна активністьuk
dc.subjectстудентська молодьuk
dc.subjectкомпоненти соціальної активностіuk
dc.subjectрозвиток соціальної активностіuk
dc.subjectосвітній процес ВНЗuk
dc.subjectсоциальная активностьuk
dc.subjectстудентыuk
dc.subjectкомпоненты социальной активностиuk
dc.subjectразвитие социальной активностиuk
dc.subjectобразовательный процесс ВУЗаuk
dc.subjectsocial activityuk
dc.subjectstudentsuk
dc.subjectyouthuk
dc.subjectthe components of social activityuk
dc.subjectdevelopmentuk
dc.subjectmethoduk
dc.subjecttraininguk
dc.titleПсихологічний тренінг соціальної активності студентів: зміст та ефективність застосування в освітньому процесі ВНЗuk
dc.title.alternativeПсихологические тренинги социальной активности студентов: содержание и эффективность применения в образовательном процессе вузаuk
dc.title.alternativePsychological training of students’ social activities: the content аnd effectiveness of its use in the educational process of universitiesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Базиленко А. К..pdf725.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.