Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15589
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПисьміченко, Олександр Іванович-
dc.contributor.authorPysmichenko, Oleksandr Ivanovych-
dc.contributor.authorБорисюк, Зінаїда Дмитрівна-
dc.contributor.authorBorisyuk, Zinaida Dmytrivna-
dc.date.accessioned2022-08-08T09:49:35Z-
dc.date.available2022-08-08T09:49:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationУкраїнський педагогічний журнал. № 3. Фахове періодичне видання Інституту педагогіки НАПН України. Київ 2021 р. С. 45-51.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15589-
dc.description.abstracthe article authors believe that every study on artistic-figurative thinking of students is relevant, as there is a need for teachers-artists of a new formation, able to think figuratively and creatively, constantly looking for new ideas to solve creative problems, which demonstrates the creative search process and its result. It is stipulated that in order to motivate students to conceptual-emotional penetration into the image, in contrast to the one-dimensional assimilation of artistic disciplines, it is necessary to use a “hermeneutic approach” that stimulates artistic and figurative thinking of students, encourages artistic reflection consciousness for multidimensional creative comprehension and rethinking of works of art. Attention is drawn to the fact that the presented and substantiated “hermeneutic approach” covers the following: socio-cultural figurative space; semiotic-figurative space (language, text, on the basis of which the principles of creative communication are carried out); trinary sign-figurative-symbolic space (all creative activity is symbolic, based on figurative-symbolic consciousness). In the context of identifying the origins of artistic-figurative representation, highlights the fact that the formation of the image is impossible without a sign, and the formation of the structure of the artistic image on this basis involves a rational “rethinking” of the material. The method of teaching students of art and graphic faculties is effective while improving their practical skills to “solve” artistic and figurative tasks that require imaginary reproduction, creation and transformation of spatial images, including solving problems on “imaginary” creatively embodied figurative constructions, to find different ways of solving image-stereometric problems, as well as problems that contribute to the development of imagestereometric representation in students. It is emphasized that the content of mobile-developmental teaching aids for the formation of artistic figurative thinking of students should be considered in an integrative context – as the relationship of different elements of disclosure of multifaceted reflection of various “figurative language” lines, colors perceived by sight, hearing and other senses. У статті постулюється думка, що кожне дослідження, присвячене художньо-образному мисленню студентів актуальне, адже існує потреба у педагогах-художниках нової формації, здатних мислити образно-творчо, постійно шукати нові ідеї до вирішення творчих завдань, що передбачає і сам творчий процес пошуку, і його результат. Обумовлюється, що для того, щоб спонукати студентів до концептуально-емоційного проникнення в образ, на відміну від одновимірного засвоєння мистецьких дисциплін, необхідно задіяти «герменевтичний підхід», що сприяє активізації художньо-образного мислення студентів, спонукає до художньої рефлексії, провокує художню свідомість на багатовимірне творче осмислення та переосмислення творів мистецтва. Обґрунтований «герменевтичний підхід» охоплює соціокультурний образний простір; семіотично-образний простір (мова, текст, на основі яких здійснюються принципи творчої комунікації); знаково-образно-символічний простір (уся творча діяльність символічна, заснована на образно-символічній свідомості). Зміст мобільно-розвивальних засобів навчання для формування художньо-образному мислення студентів розглянуто в інтегративному контексті – як спорідненість різних елементів розкриття багатоаспектності відображення розмаїтою «образною мовою» ліній, барв, що сприймаються за допомогою зору, слуху та інших органів чуття.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherУкраїнський педагогічний журналuk
dc.subjectmobile-developmental meansuk
dc.subjectartistic-figurative thinkinguk
dc.subjectimageuk
dc.subjectartistic imageuk
dc.subjectмобільно-розвивальні засобиuk
dc.subjectхудожньо-образне мисленняuk
dc.subjectхудожній образuk
dc.subjectобразuk
dc.titleМобільно-розвивальні засоби формування художньо-образного мислення у студентів художньо-графічних факультетів (на основі створення міні гобелену та пластики малих форм)uk
dc.title.alternativeMobile – developmental means of formation of artistic and figurative thinking in аgf studentsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pismichenko.pdf6.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.