Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1462
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГриджук, О. Є.-
dc.contributor.authorГриджук, О. Е.-
dc.contributor.authorHrydzhuk, O.-
dc.date.accessioned2019-02-07T08:29:55Z-
dc.date.available2019-02-07T08:29:55Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГриджук О. Є. Специфіка компонентів мовнокомунікативної компетентності студентів ВНЗ лісотехнічного спрямування / О. Є. Гриджук // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 116-121.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1462-
dc.description.abstractМовнокомунікативна компетентність студента-майбутнього фахівця лісопромислового комплексу розглядається як така, що складається з сукупності компонентів: лінгвістичного, соціолінгвістичного та прагматичного. До кожного з цих компонентів належать певні компетенції, що відображають його зміст. Зокрема у межах лінгвістичного компоненту виділено орфоепічну, орфографічну, лексичну, граматичну та стилістичну компетенції; зміст соціолінгвістичного компоненту складають ціннісно-смислова та соціокультурна компетенції; прагматичний компонент формують термінологічна, мовленнєва текстова, що поділяється на текстоінтерпретувальну і текстотворчу компетенції, культуромовна та лексикографічна компетенціїВ статье рассматривается проблема выделения компонентов языковой и коммуникативной компетентности студента – будущего специалиста лесопромышленного комплекса. Актуальность исследования обусловлена необходимостью формирования у студентов лесотехнических специальностей надлежащего уровня профессионально ориентированных языковых и коммуникативных умений и навыков. Цель статьи – выделить и описать компоненты, необходимые для построения эффективной модели становления языковой и коммуникативной компетентности студентов. В статье названы и охарактеризованы следующие основные компоненты языковой и коммуникативной компетентности студента: лингвистический, социолингвистический и прагматический. Орфоэпическая, орфографическая, лексическая, грамматическая и стилистическая компетенции выделены в рамках лингвистического компонента. Содержание социолингвистического компонента составляют ценностносмысловая и социокультурная компетенции. Прагматический компонент формируют терминологическая, речевая текстовая, культуроязычная и лексикографическая компетенции. В свою очередь, речевую текстовую компетенцию разделяем на текстоинтерпретирующую и текстообразующую. Необходимый уровень профессиональной языковой и коммуникативной компетентности студента вуза лесотехнического профиля может быть сформирован при условии развития у него речевых и коммуникативных профессионально ориентированных умений и навыков. Основными такими умениями являются: выбор языковых средств в зависимости от условий общения в разных стилях и жанрах; грамотное использование языковых средств (в том числе и терминов) в соответствии с нормами современного украинского литературного языка; составление различных жанров текстов научно-учебного и производственно-технического подстилей научного стиля; эффективная коммуникация в процессе профессиональной деятельности. Еще одним условием формирования надлежащего уровня языковой и коммуникативной компетентности студента – будущего специалиста лесопромышленного комплекса считаем параллельное развитие его экологической и предметной профессиональной компетентностей. Формирование языковой и коммуникативной компетентности будет способствовать обеспечению повышения уровня общих компетенций студентов лесотехнических специальностей, в частности: способности общаться на государственном языке как устно, так и письменно; способности учиться и овладевать современными профессиональными знаниями; способности к поиску, обработке и анализу информации из различных источников.The issue of determining the components of the language and communicative competence of students – future professionals of forestry is considered. The relevance of the study is determined by the need for forming the proper level of professionally oriented language and communicative abilities and skills in students majoring in forestry. The aim of the article is to identify and describe the components needed to build an effective model of the formation of students’ language and communicative competence. The following main components of it are named and described: linguistic, sociolinguistic and pragmatic. The orthoepic, orthographic, lexical, grammatical and stylistic competencies were distinguished within the linguistic component. Value-semantic and socio-cultural competencies are the content of the sociolinguistic component. The pragmatic component consists of terminological, speech text, culture and language, lexicographic competencies. The speech text component, in its turn, is divided into text-interpreting and text-creating ones. The required level of the professional language and communicative competence of а student majoring in forestry can be formed under the condition of the development of his/her language and communicative professionally oriented skills. The basic skills are the following: the choice of the language means depending on the conditions of communication in different styles and genres; reasonable use of language means (including terms) according to the norms of modern Ukrainian standard language; building texts of different genres of scientific and educational substyle belonging to the style of scientific prose; effective communication when performing professional activities. The parallel development of a student’s environmental and professional competences we consider as another condition for the formation of the proper level of the language and communicative competence of a student – future professional of forestry industry. The formation of language and communicative competence will facilitate the increase of the level of general competencies of students majoring in forestry, in particular: the ability to communicate in the official language both orally and in writing; the ability to study and master modern profession-related knowledge; the ability for search, processing and analysis of the information from different sources.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectкомпетенціяuk
dc.subjectлінгвістичний компонентuk
dc.subjectпрагматичний компонентuk
dc.subjectкомпетентностьuk
dc.subjectкомпетенцияuk
dc.subjectлингвистический компонентuk
dc.subjectпрагматический компонентuk
dc.subjectcompetenceuk
dc.subjectcompetencyuk
dc.subjectlinguistic componentuk
dc.subjectsociolinguistic componentuk
dc.subjectpragmatic componentuk
dc.titleСпецифіка компонентів мовнокомунікативної компетентності студентів ВНЗ лісотехнічного спрямуванняuk
dc.title.alternativeСпецифика компонентов языковой и коммуникативной компетентности студентов вузов лесотехнического направленияuk
dc.title.alternativeSpecifics of components of language and communicative competence of students majoring in forestryuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гриджук О. Є..pdf387.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.