Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПахомова, Наталія Георгіївна-
dc.contributor.authorЛук’яненко, Анна Валеріївна-
dc.date.accessioned2021-11-04T08:54:53Z-
dc.date.available2021-11-04T08:54:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationПахомова Н. Г. Інтегративна медико-психолого-педагогічна допомога особам із порушеннями зубощелепної системи: історичні передумови та сучасний стан / Наталія Георгіївна Пахомова, Анна Валеріївна Лук’яненко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 3 (136). – С. 135-141.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12988-
dc.description.abstractThe article presents the concept of integrative medical-psychological-pedagogical care, highlights the theoretical foundations of comprehensive care for people with disorders of the dental system. The historical preconditions for developing integrative medical-psychological-pedagogical help in Ukraine are considered. Based on the historical-theoretical analysis of the data, the historical preconditions and features of the systemic care for persons with disorders of the dental system, burdened with speech disorders are revealed. Objective and subjective diagnostic methods for determining the complexity of speech disorders and their significance for speech therapy diagnosis are described. Unfortunately, today in our country, there is no clear system of integrative medical, psychological and pedagogical care for people suffering from dental disorders. Therefore, it is important not only to explain to parents the need for comprehensive rehabilitation, but also to promote the formation of close relationships between different fields of medicine and pedagogy. Physicians and educators need to be trained to make comprehensive differential diagnoses, to solve the problem of integrative diagnosis, correction and further rehabilitation for people with disorders of the dental system, burdened with speech disorders. Specialists must be fully versed in the technology of detecting speech disorders in the presence of dental disorders. In this case, orthodontists and speech therapists should work closely throughout the treatment period. Only in this way, it will be possible to achieve the most stable result of rehabilitation, to fix the correctly established sound pronunciation, to promote the best psychological readiness of the person for disturbance and perception of himself/herself and the world around. У статті розкрито поняття «інтегративна медико-психолого-педагогічна допомога», висвітлено теоретичні засади комплексної допомоги особам із порушеннями зубощелепної системи. Розглянуто історичні передумови розвитку інтегративної медико-психолого-педагогічної допомоги в Україні. На основі історико-теоретичного аналізу даних розкрито історичні передумови та висвітлено особливості системної допомоги особам із порушеннями зубощелепної системи, що обтяжуються мовленнєвими розладами. Описано об’єктивні і суб’єктивні діагностичні методи визначення складності порушень мовлення і їх значення для встановлення логопедичного діагнозу. На жаль, на сьогодні в нашій країні немає чіткої системи інтегративної медико-психолого педагогічної допомоги особам із зубощелепними порушеннями. Тому важливо не тільки роз’яснювати батькам необхідність комплексної реабілітації, а й сприяти утворенню тісних взаємозв’язків між різними галузями медицини і педагогіки. Лікарів і педагогів потрібно навчати виявляти комплексні диференційні діагнози, вирішувати проблему інтегративної діагностики, корекції і подальшої реабілітації стосовно осіб із порушеннями зубощелепної системи, що обтяжуються мовленнєвими розладами. Спеціалісти повинні повністю володіти технологіями визначення розладів мовлення при наявних зубощелепних порушеннях. У цьому випадку ортодонти і логопеди мають тісно взаємодіяти протягом усього періоду лікування. Тільки так можна буде досягти максимально стійкого результату реабілітації, закріпити правильно встановлену звуковимову, сприяти кращій психологічній готовності особи із порушення до сприйняття себе і довкілля.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectособаuk
dc.subjectпорушення зубощелепної системиuk
dc.subjectзубощелепна системаuk
dc.subjectінтеграціяuk
dc.subjectінтегративний підхідuk
dc.subjectінтегративна медико-психолого-педагогічна допомогаuk
dc.titleІнтегративна медико-психолого-педагогічна допомога особам із порушеннями зубощелепної системи: історичні передумови та сучасний станuk
dc.title.alternativeIntegrative medical, psychological and pedagogical care for people with disorders of the dental system: historical background and current stateuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pakhomova.pdf295.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.