Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12086
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДаценко, Тетяна Олександрівна-
dc.date.accessioned2021-08-02T10:08:12Z-
dc.date.available2021-08-02T10:08:12Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationДаценко Т. О. Опанування технік психолого-педагогічної підтримки дитини як умова професійного зростання педагога / Тетяна Олександрівна Даценко // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 162-165.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12086-
dc.description.abstractУ запропонованій статті автором розкрито суть феномену психолого-педагогічної підтримки. Підкреслено важливе значення психолого-педагогічної підтримки для навчання та розвитку дітей в умовах дошкільного навчального закладу. Визначено шляхи здійснення такої підтримки через застосування варіативних технік. Представлено деякі результати попередніх теоретичних та емпіричних досліджень автора. А також наголошено на необхідності оволодіння педагогом техніками психолого-педагогічної підтримки як важливою умовою професійного зростання педагога у час реформування освіти в Україні. The issues related to the psycho-pedagogical support of children is extremely important and particularly urgent in times of social instability and educational system restructuring. The purpose of the article is to analyse the psychopedagogical support as a social and psychological phenomenon; to define the leading technologies of psychopedagogical support and requirements for their implementation; to show the importance of mastering these techniques as a factor of modern teachers’ professionalism development. Psycho-pedagogical support provides favourable conditions for coherent, comprehensive and harmonious individual and personal development of a child, based on partnership and trust. The essence of psycho-pedagogical support involves the creation of the following conditions: 1) the objective conditions for a child’s development, based on his/her age peculiarities, interests and needs; 2) the atmosphere of emotional and psychological safety and psychological comfort. Psycho-pedagogical support is performed by means of using techniques that distinguish the degree of a teacher’s participation in the life of a child. These techniques include care, protection, mentoring, partnership, advice, emotional support, etc. A teacher can choose a certain technique or combine several ones, depending on a situation. Mastering the technology and techniques of psycho-pedagogical support is a sign and condition of professional development and professionalism of a teacher. These technologies require deep psychological knowledge of the peculiarities of child socialisation and its features in each age period. Permanent self-education, professional development and reflection, finding new ways to solve “old” problems are indispensable characteristics of a successful teacher and the conditions of his/her professional development.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectpsychological and pedagogical supportuk
dc.subjecttechniques of psychological and pedagogical supportuk
dc.subjectpreschool childrenuk
dc.subjectteachers’s professional developmentuk
dc.subjectпсихолого-педагогічна підтримкаuk
dc.subjectтехніки психолого-педагогічної підтримкиuk
dc.subjectдіти дошкільного вікуuk
dc.subjectпрофесійне зростання педагогаuk
dc.titleОпанування технік психолого-педагогічної підтримки дитини як умова професійного зростання педагогаuk
dc.title.alternativeMastering techniques of psycho-pedagogical support of a child as a condition of teacher’s professional developmentuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Datsenko.pdf619.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.