Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1049
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПільгук, Т. С.-
dc.contributor.authorПильгук, Т. С.-
dc.contributor.authorPilhuk, T. S.-
dc.date.accessioned2018-12-13T09:38:14Z-
dc.date.available2018-12-13T09:38:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationПільгук, Т. С. Психологічні умови перебігу творчого процесу в молодих вчителів / Т. С. Пільгук // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 40-44.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1049-
dc.description.abstractУ статті розкрито психологічні умови перебігу творчого процесу вчителів-початківців. Визначено зміст проблеми розвитку творчості педагога на найвищому творчому рівні. Проаналізовано дослідження науковців, які працюють над проблемами розвитку творчості особистості в освітньому середовищі. Зазначено, що з’ясування умов ефективної професійної діяльності вчителя-початківця належить до найактуальніших питань сьогодення. Розкрито результати анкетування вчителів загальноосвітніх шкіл щодо перебігу творчого процесу.В статье раскрыты психологические условия протекания творческого процесса начинающих учителей. Определено содержание проблемы развития творчества педагога на высоком творческом уровне. Проанализированы исследования ученых, работающих над проблемами развития творчества личности в образовательной среде. Указано, что выяснение условий эффективной профессиональной деятельности начинающего учителя принадлежит к наиболее актуальным вопросам. Рассмотрены основные психологические условия протекания творческого процесса. К таким условиям относятся: готовность учителей к творчеству, рефлексивное отношение учителя к педагогической деятельности; самореализация, педагогическая активность. Проблема творчества в последние годы стала предметом исследований многих специалистов в различных областях знаний. Анализируются работы ученых в области изучения психологических механизмов творчества (Л. Выготский, Н. Гузий, В. Елисеев, И. Коган, В. Моляко, Я. Пономарев, С. Рубинштейн и другие). Проанализированы проблемы творчества компетентности учителей в психологических и педагогических аспектах. Указано, что процесс творчества предполагает выход за пределы того, что непосредственно логически вытекает из имеющихся теоретических утверждений и конкретного опыта. Раскрыты результаты анкетирования учителей общеобразовательных школ по вопросу творческого процесса. В результате проведения анкетирования учителей г. Полтавы и Полтавской области (120 человек) установлено, что большое количество респондентов считает, что основой творческого процесса является эмпатия, в меньшей мере креативность, самостоятельность, и меньше всего опрошенных отдали предпочтение настойчивости.The article examines the psychological conditions of teachers-beginners’ creative process running. The content of the issue of the development of teacher’s creativity at a high creative level has been determined. There have been also reviewed some researches of scientists working on problems of the development of personality creativity in the educational environment. It has been noted that finding out of the conditions of effective professional activity for teachersbeginners is one of the most relevant issues. The following main psychological conditions of young teachers’ creative process running have been considered in the article: teachers’ willingness to be creative, reflexive attitude of a teachertowards pedagogical activity; self-realization, pedagogical activity. Recently the issue of creativity has been the subject of researches of many specialists in various fields of Psychology. The works of scientists studying the psychological mechanisms of creativity (L. Vygotsky, N. Guzii, V. Eliseev, I. Kogan, V. Moliako, Ya. Ponomarev, S. Rubinstein and others) have been reviewed. The problems of young teachers’ creativity in the psychological and pedagogical aspects have been described. It has been stated that the creative process involves going beyond that is directly deduced from the existing theoretical claims and concrete experience. Besides, the results of the survey concerning the issue of creativity have been presented, in which 120 teachers of secondary schools of Poltava and Poltava region have taken part. As a result of the survey it has been found that a large number of respondents believe that the basis of the creative process is empathy, creativity, self-dependence, and perseverance.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectтворчістьuk
dc.subjectтворчий процесuk
dc.subjectвчитель-початківецьuk
dc.subjectрозвитокuk
dc.subjectпсихологічні умовиuk
dc.subjectпрофесійне становленняuk
dc.subjectпрофесійна діяльністьuk
dc.subjectтворчествоuk
dc.subjectтворческий процессuk
dc.subjectначинающий учительuk
dc.subjectразвитиеuk
dc.subjectпсихологические условияuk
dc.subjectпрофессиональное становлениеuk
dc.subjectпрофессиональная деятельностьuk
dc.subjectcreativityuk
dc.subjectcreative processuk
dc.subjectbeginning teacheruk
dc.subjectdevelopmentuk
dc.subjectpsychological conditionsuk
dc.subjectprofessional becominguk
dc.subjectprofessional activityuk
dc.titleПсихологічні умови перебігу творчого процесу в молодих вчителівuk
dc.title.alternativeПсихологические условия протекания творческого процесса у молодых учителейuk
dc.title.alternativePsychological conditions of young teachers' creanive process runninguk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тетяна Сергіївна Пільгук.pdf295.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.