Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1047
Title: Психологічні особливості когнітивної та конативної складових розумової працездатності першокурсників
Other Titles: Психологические собенности когнитивной и конативной составляющих умственной работоспособности первокурсников
Psychological peculiarities of cognitive and conative component of first-year students’ mental health
Authors: Шевченко, С. В.
Шевченко, С. В.
Shevchenko, S. V.
Keywords: розумова працездатність
когнітивний компонент
конативний компонент
пізнавальні процеси
розумові дії
умственная работоспособность
когнитивный компонент
конативний компонент
познавательные процессы
умственные действия
mental efficiency
cognitive component
conative component
cognitive processes
mental action
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Шевченко, С. В. Психологічні особливості когнітивної та конативної складових розумової працездатності першокурсників / С. В. Шевченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 34-39.
Abstract: У статті презентовано теоретичний аналіз вивчення проблеми розумової працездатності особистості, експериментально досліджено психологічні особливості структурних компонентів когнітивної та конативної складових розумової працездатності студентів-першокурсників. Зроблено висновок про середній рівень розумової працездатності студентів за виділеними компонентами, про необхідність розробки та впровадження ефективної системи психолого-педагогічних заходів з підвищення рівня розумової працездатності студентів.Интеллектуальная деятельность учебной работы студентов представляет собой сложный процесс в условиях объективно существующих противоречий, которые создают большое нервно-эмоциональное напряжение, что негативно сказывается на умственной работоспособности студентов. Цель статьи заключается в экспериментальном исследовании психологических особенностей структурных компонентов когнитивной и конативной составляющей умственной работоспособности студентов-первокурсников. Дифференцируя научные исследования по проблеме умственной работоспособности и ее особенностей, мы сформулировали собственную точку зрения относительно определения конструктов умственной работоспособности: когнитивный, емоциональный, личностный и конативный компоненты. В ходе экспериментального исследования изучены психологические особенности когнитивного компонента умственной работоспособности, который презентован развитостью познавательных процессов студентов, а также конативного, которые изучались нами на основе анализа данных их академической успеваемости по результатам зачетно-экзаменационной сессии. Результаты экспериментального исследования выявили, что у большинства студентов доминирует средний уровень развития умственной работоспособности по когнитивным и конативним составляющим (средний уровень устойчивости и избирательности внимания, кратковременной памяти, средний или удовлетворительный уровень развития аналитич- ности мышления). У первокурсников наблюдается способность к отбору значимой информации и игнорирование побочной, способность в течение определенного времени сохранять внимание на определенном объекте, не отвлекаться и не ослаблять ее. У студентов обнаружена способность оперировать понятиями, что позволяет им успешно овладевать различными видами деятельности, в частности учебной и умственной. К тому же у студентов-первокурсников диагностированы средние показатели результативности интеллектуальной деятельности, они, сдав зачетно-экзаменационную сессию на оценку «отлично» и «хорошо», демонстрируя продуктивное выполнение интеллектуальных заданий, частично завершая мыслительные действия, способны сами исправить допущенные ошибки, количество которых незначительно, обобщать, систематизировать информацию под руководством преподавателя. Это позволяет констатировать, что в целом студенты имеют почти достаточный потенциал для успешного овладения знаниями высокого качества и производительности умственной деятельности. Несмотря на это, были выявлены и довольно низкие показатели развития умственной работоспособности по выделенным компонентам, что требует разработки системы мероприятий по их повышению. Это и выступает перспективами дальнейшей работы в этом направлении.Intellectual activity of students is a complex process in terms of objectively existing contradictions, which create large emotional stress, adversely affecting their mental capacity. The article is aimed at experimental studying of the psychological characteristics of the structural components of cognitive and conative components of first-year students’ mental capacity. Differentiating scientific sources on the issue of mental capacity and its features, the authors have formulated their own point of view on the definition of the constructs of mental capacity: cognitive, emotional, personal and conative components. During the pilot study there have been examined the psychological characteristics of the cognitive (presented by the development of students’ cognitive processes) and conative components of students’ mental capacity, studied on the basis of data analysis of their academic progress by the examinations results. The results of the pilot study have revealed that the majority of students have the middle level of mental capacity development according to the cognitive and conative components. First-year students are characterized by the ability to select relevant information and disregard unnecessary one, the ability to maintain attention on a specific object for a certain period of time, without weakening it and without being distracted. The students also demonstrated the ability to use concepts, which allowed them to master successfully the various activities, especially training and mental. Besides, the average indices of intellectual activity efficiency have been diagnosed in first-year students. They, having got “excellent” and “good” marks for the examinations, demonstrating the productive performance of intellectual tasks, partially completing mental actions, are able to correct the mistakes, the number of which is insignificant, to summarize, systematize information under the guidance of a teacher. This gives an opportunity to state that students have nearly enough potential for successful acquisition of high-quality knowledge and productivity of mental activity. In spite of this, there have been also detected rather low indicators of mental capacity development according to the distinguished components. It requires the development of a system of measures for their improvement, which is considered as a prospect of the further research in this direction.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1047
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шевченко С. В..pdf301.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.