Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10397
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТарасенко, Ольга Андріївна-
dc.contributor.authorTarasenko, Olga Andriivna-
dc.contributor.authorТарасенко, Андрій Андрійович-
dc.contributor.authorTarasenko, Andriy Andriyovych-
dc.date.accessioned2020-12-21T11:43:59Z-
dc.date.available2020-12-21T11:43:59Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationТарасенко О. А. Міфопоетика жінки–природи в живописі Миколи Прокопенка / О. А. Тарасенко, А. А. Тарасенко // Мистецтвознавство України: щорічний наук. журнал. –2018. – Вип. 18. – С. 167-173.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10397-
dc.description.abstractДосліджено міфологічну основу образу жінки в живописі народного художника України Миколи Прокопенка. Встановлено, що в творчості одеського майстра переважають язичницькі мотиви; героїні ком- позицій мають спорідненість з образами вакханок і німф мистецтва бароко, які уособлюють природні стихії. Розглянуто взаємозв’язок композицій Прокопенка зі світовою мистецькою спадщиною. Виявлено своєрід- ність індивідуального стилю майстра, в картинах якого відбувається поєднання якостей, притаманних стан- ковому живопису та декоративному мистецтву. Художній аналіз показує, що творче освоєння спадщини мис- тецтва стародавнього світу, українського народного мистецтва, поряд із засвоєнням досвіду модерну і аван- гарду початку ХХ століття, допомогло художнику знайти адекватне вираження свого відчуття опозиції «життя — смерть». The mythological basis of the image of a woman in painting by the People’s Artist of Ukraine Nikolay Prokopenko is investigated. It has been established that pagan motifs predominate in the work of the Odessa master; the heroines of the compositions are related to the two bacchantes and the nymphs of the baroque art, which personify the elements of nature. The interrelation of Prokopenko’s compositions with the world artistic heritage is considered. The originality of the individual style of the master, in the paintings of which the combination of qualities inherent in easel painting and decorative art, is revealed. Artistic analysis shows that the creative exploration of the heritage of art of the ancient world, Ukrainian folk art, along with learning the experience of modernity and the avant- garde of the early twentieth century, helped the artist to find an adequate expression of his sense of opposition «life is death». It was concluded that the high degree of conditional generalization of the form of M. Prokopenko’s composi- tions corresponds to the universality of the content: the woman in his paintings is presented as the embodiment of the life-giving forces of nature and fertility.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherКиїв: ІПСМ НАМ Україниuk
dc.subjectтворчість Миколи Прокопенкаuk
dc.subjectіндивідуальний міфuk
dc.subjectприродаuk
dc.subjectжінкаuk
dc.subjectживописuk
dc.subjectОдесаuk
dc.subjectполістилізмuk
dc.subjectтворчество Николая Прокопенкоuk
dc.subjectиндивидуальный мифuk
dc.subjectcreativity of Nikolay Prokopenkouk
dc.subjectindividual mythuk
dc.subjectnatureuk
dc.subjectwomanuk
dc.subjectpaintinguk
dc.subjectOdessauk
dc.subjectpolystylismuk
dc.titleМіфопоетика жінки–природи в живописі Миколи Прокопенкаuk
dc.title.alternativeMythopoetics of woman-nature in painting by Mikoli Prokopenkauk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра образотворчого мистецтва

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarasenkо Olga Andriivna 2018.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.